عکس دستگاه‌ تولید گز
دستگاه‌ تولید گز و کاربرد آن ها

معرفی کامل دستگاه‌ تولید گز و کاربرد آن ها

دستگاه‌ های مورد استفاده در تولید گز

در صنعت گز سازی، دستگاه‌ تولید گز نقش بسیار مهمی دارند. در این مقاله به معرفی کامل آن ها از جمله پاتیل، دستگاه شیرینگ، میکسر و … می پردازیم.

 دستگاه‌ بسته بندی گز
دستگاه‌ تولید گزو کاربرد آن ها

مخلوط کن شربت ساز (میکسر)

اساس این دستگاه بر پاشیدن یک ماده درون سایر ترکیبات است. از این دستگاه برای:

– آماده سازی مواد اولیه

– خمیر شکلات

– و سایر فرآورده‌های قنادی

استفاده می‌شود. دستگاه میکسر دارای بدنه استیل و دوجداره و بعضی سه جداره و همچنین دارای یک موتور و پمپ دندهای می‌باشد و در تهیه گز موادی همچون:

– آب

– شکر

– گلوکوز مایع

را جهت تشکیل محلولی شفاف، مخلوط می‌کند.

محصولات گز کرمانی اصفهان

پاتیل یا دیگ پخت

از دستگاه‌های پخت مداوم و غیر مداوم (اتمسفریک یا تحت خلأ) برای فرآورده‌های نیازمند پخت در درجه حرارت پاین (75 تا 122-114 درجه سانتی گراد) مانند:

و نیز برای فرآورده‌های نیازمند پخت در درجه حرارت بالا (148-138 درجه سانتی گراد) مانند:

  • – شربت‌ها
    – برخی آب نبات‌ها

استفاده می‌شود. جهت فرآیند حرارتی محصول، معمولاً از دیگ‌های دو جداره خاصی استفاده می‌شود که بخار بین دو جداره در جریان بوده و دمای خود را به محصول منتقل می‌کند.می‌توان به کمک پمپ خلأ دیگ را تحت شرایط خلأ قرار داد.

برای جلوگیری از اتلاف انرژی می‌توان این دیگ‌ها را کنار یکدیگر نصب و بخارات حاصل شده از یک دیگ را توسط لوله‌های عایق بندی شده به دیگ بعدی منتقل نمود. این دیگ در صنعت گزسازی پاتیل نام دارد.
پاتیل می‌تواند به 3 صورت:

بخوانید:  0 تا 100 شربت سکنجبین

– مسی

– آلومینیوم

– استیل

باشد. در واقع کار اصلی پاتیل تبدیل سیاه چاشنی به گز توسط هوادهی و حرارت دهی است.

سفیده زن

دستگاهی است که پودر سفیده تخم مرغ را به همراه آب و گلاب به توده‌ای سفید و حجیم تبدیل می‌کند.

همزن پارویی

ساده‌ترین نوع این هم زن‌ها دارای تسمه استیلی است که به 50 تا 70 درصد قطر مخزن می‌رسد و با سرعت 20 تا 150 دور در دقیقه می‌چرخد.
به منظور افزایش جریان طولی در مخازن تیغه‌های این هم زن را شیب دار درست می‌کنند.

دستگاه چرخ گز

این دستگاه شامل دو غلطک عاج دار است. گز در این دستگاه کاملاً قطع نمی‌شود و به صورت تکه‌ای برش داده می‌شود.

دستگاه‌ تولید گز برش دیسکی

از این دستگاه، در تولید گز برشی استفاده می‌شود که توسط تیغه‌هایی برش طولی و عرضی در ابعاد دلخواه ایجاد می‌شود و در نهایت لقمه‌های گز از دستگاه خارج می‌شود.در این دستگاه گز بطور کامل برش داده می‌شود. مشکل این دستگاه این است که تیغه‌ها داغ شده، جرم می‌گیرد.

دستگاه‌ تولید گز شکل‌دهی به‌ صورت گل‌ریز و گل‌درشت

شکل دادن عبارت از نوعی عملیات واحد است که در آن مواد غذایی با گرانروی بالا و یا دارای ساختار خمیری به اشکال و اندازه‌های مختلف قالب زده می‌شود.در این دستگاه در مرحله اول تکه‌های گز به صورت استوانه‌ای در می‌آید و در مرحله بعد با یک برش توسط تیغه‌ها به شکل گز گل‌ریز و یا گل‌درشت تبدیل می‌شود.

دستگاه‌ بسته بندی تولید گز ( پیلوپک یا گز پیچ)

این دستگاه جزء دستگاه‌های بسته بندی (F.F.S (The Vertical form fill sealing machine است. نام دیگر این دستگاه بسته بندی بالشتکی افقی نیز می‌باشد؛ که این نام گذاری بر اساس شکلی است که در نهایت محصول بسته یندی شده به خود می‌گیرد. در این سیستم هنگام تشکیل فیلم، محصول به داخل محفظه ایجاد شده توسط فیلم‌ها هل داده می‌شود.دوخت افقی در این دستگاه به وسیله یک دستگاه دوزنده دوار صورت می‌گیرد که بسته‌ها را نیز جدا می‌نماید.

بخوانید:  مغزها عامل غنی شدن گز

دستگاه شیرینگ 

در این دستگاه در ابتدا محصول داخل یک تیوب با پوشش فیلم شیرینگ با دوخت انتهایی بسته بندی می‌شود و پس از آن از یک تونل شیرینگ بخار یا هوای گرم که معمولاً توسط لامپ‌های مادون قرمز یا منبع تشعشع گرمای دیگر که قادرند گرمایی حدود 70 درجه سانتی گراد تولید کنند، عبور می‌کند.
گرمای شرینگ در سرتاسر بسته عبور کرده و سبب تولید یک بسته جمع شده، می‌شود.

جت پرینتر (Jet printer)

این دستگاه جهت چاپ مشخصات کالا بر روی انواع سطوح قابل استفاده است. عملکرد این دستگاه بدین صورت است که چشم الکترونیکی تعبیه شده بر روی دستگاه به محض دیدن بسته، جوهر خود را از بالا پرآب نموده و بر روی محصول چاپ می‌شود. این اطلاعات بر اساس مشخصاتی است که در کامپیوتر ذخیره شده است.

 دستگاه‌ های مورد استفاده در تولید گز
چگونگی تولید گز در اصفهان

دستگاه‌ تولید گز خط روکش شکلات

خط روکش شکلات دارای دستگا های زیر است.

الف- دستگاه ریفاینر:

این دستگاه برای تولید شکلات مایع جهت روکش کردن گز به کار می‌رود که دارای یک الکتروموتور برای تأمین نیروی هم زن است و برای تخلیه شکلات مایع در قسمت پایین دستگاه یک خروجی نصب گردیده است.این دستگاه دارای بدنه دو جداره استیل و سیستم گرم کننده با المنت برقی است.

ب- دستگاه اینروبر یا دستگاه روکش شکلات تولید گز

یکی از دستگاه‌های جاتبی جهت ایجاد تنوع در محصول است. در این دستگاه گزها بر روی یک نقاله سیمی، دارای سیم‌های بسیار نازک، قرار می‌گیرند. جنس این سیم‌ها از استیل ضد زنگ است.یک ظرف در زیر نقاله برای جمع آوری مواد پوشش‌دهنده (شکلات مایع) که از روی گز به پایین ریخته شده، نصب می‌گردد و از طریق قاعده پوشش دادن صورت می‌گیرد.

بخوانید:  رژیم غذایی مناسب افراد دیابتی

مواد پوشش‌دهنده اضافی به‌وسیله یک دمنده هوا گرفته می‌شود. همچنین باعث تمیزی سطح محصول می‌شود. وسیله‌هایی مانند دیسک، غلطک یا سیم برای دکوراسیون یا آرایش دلخواه سطح گز استفاده می‌شود.این دستگاه دارای مخزن آب گرم، مخزن شکلات، سیستم تنظیم ضخامت شکلات به اندازه مورد نیلز است.

ج- سردخانه تونلی

برای ثابت ماندن شکلات بر روی گز باید آن را از مایع به جامد تبدیل کرد. دمای پوشش‌دهنده را به‌وسیله عبور دادن از یک تونل سردکننده کاهش می‌دهند.
مواد غذایی پوشش داده‌شده در دمای 22 درجه سانتی‌گراد برای 48 ساعت نگهداری می‌شود تا کریستالیزاسیون چربی ادامه یابد.

منبع : اصول و فناوری تولید گز