طرز تهیه گز مخصوص زعفرانی
طرز تهیه گز مخصوص زعفرانی

طرز تهیه گز مخصوص زعفرانی

در مقاله پیش رو بصورت خلاصه به فرآیند طرز تهیه گز مخصوص زعفرانی و خواص بی نظیر آن پرداخته و با برترین برندهای ارائه دهنده گز آن در اصفهان آشنا خواهیم شد.

زعفران که به ادویه طلایی شهرت دارد ، گیاه بومی اروپا و آسیا است که از چندین هزار سال پیش در ایران، هند، چین، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و یونان بیشتر دیده می‌شود.

درباره خواص زعفران مانند دیگر ادویه‌ها و گیاهان در طب کهن و جدید یافته‌ها و سخنان زیادی وجود دارد. آنچه مسلم است طبع گرم و خشک زعفران آن را برای درمان بیماری‌ها آماده ساخته است. همچنین وجود ترکیبات بالای ۱۵۰ مورد در زعفران نظیر کاروتنوئید، کروسین، آنتی‌اکسیدان، سافرانال و دیگر ویتامین‌ها، مواد معدنی و بیوشیمیایی، این ماده را دارای خواص فراوانی کرده که مصرف آن برای تمامی افراد سود آور خواهد بود. این خواص را می‌توان با توجه به عملکردش در سیستم‌ها و قسمت‌های مختلف بدن مورد بررسی قرار داد‌.

گز لقمه و آردی کرمانی

 بالا برنده ایمنی بدن

وجود اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C در زعفران، سبب افزایش گلبول‌های سفید خون شده که این سلول‌ها به عنوان اولین سد دفاعی بدن، نقش مهمی در بالا بردن سیستم ایمنی بدن دارد.

از طرفی دیگر مصرف ویتامین ث در هنگام سرماخوردگی بسیار مفید است. لذا خوردن زعفران نقش به سزایی در درمان سرماخوردگی ایفا خواهد کرد.

طرز تهیه گز مخصوص زعفرانی اصفهان محرک خون و محافظ قلب

زعفران با ازدیاد گلبول‌های قرمز و بالا رفتن غلظت آهن در خون، گردش خون را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود به سلول‌های بدن بهتر و بیشتر اکسیژن برسد و با افزایش سوخت و ساز بدن، انرژی فرد تقویت گردد.

بخوانید:  شیرین‌کننده‌های مورداستفاده در تولید گز رژیمی

زعفران منبع خوبی از پتاسیم است. از این رو این ادویه می‌تواند با گشاد کردن عروق، فشار خون و شریان‌ها را افزایش دهد که این امر سبب حفاظت از قلب در برابر سکته‌ها قلبی و نهایتاً مغزی می‌شود.

خاصیت شگفت‌انگیز زعفران بر روی عملکرد سیستم قلبی و عروقی سبب شد تا تحقیقات بیشتر در این زمینه انجام گیرد. لذا آن‌ها به پژوهش درباره تأثیر زعفران بر روی تیترهای آنتی‌بادی HSP در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک پرداختند که نتایج حاکی از تأثیر مطلوب این گیاه بر روی مصرف‌کنندگان زعفران در این بیماران بود‌.

 خواب‌آور قوی

زعفران حاوی کروسین است که در درمان افسردگی و بی‌خوابی تأثیر فراوانی دارد‌. علیرغم تحقیقات کم در مورد عملکرد مؤثر زعفران در بهبود افسردگی و درمان بی‌خوابی انجام شده، اما همین مطالعات کم نیز با بررسی بر روی موش‌ها از خواب‌آور بودن این گیاه و بهبود الگوهای خواب بدون مشکلات بعدی مانند بی‌خوابی ناگهانی پرده برمی‌دارد.

کاهنده اضطراب

زعفران با سافرانال کامپانال کاملی و ارتانلی در خود، کاهش اضطراب، استرس و درد را به فرد می‌دهد. همچنین افرادی که دچار اضطراب هستند با مصرف مداوم این گیاه ، با اثر بر روی غدد برون‌ریز، هورمون‌های مفید بیشتری را در بدن آزاد کرده که این امر در سلامت و کاهش اضطراب و بهبود خلق‌وخو در فرد تأثیر چشمگیری دارد.

طرز تهیه گز کرمانی مخصوص زعفرانی اصفهان 

ارتقا دهنده سلامت مغز

مواد موجود در زعفران در بهبود و ارتقای عملکرد مغز اثرات فراوانی از خود بر جای می‌گذارند . مطالعات نشان می‌دهد که زعفران در درمان و کاهش عوارض ناشی از بیماری‌های آلزایمر، ایسکمی مغزی (عدم تأمین خون کافی برای مغز)، اسکیزوفرنی و نوروتوکسیک را بدون عوارض جانبی مؤثر است.

بخوانید:  کافی گز چیست ؟ | کافی گز لذت نوشیدن یک قهوه اصیل ایرانی

جالب است که این گیاه سبب بهبود حافظه و افزایش تولید ناقل‌های مهم عصبی نظیر دوپامین و گلوتامات می‌شود.

از طرفی دیگر زعفران دارای مقادیر زیادی ویتامین B6 بوده که در بهبود کارکرد سیستم عصبی و جلوگیری از اختلالات عصبی مؤثر است.

فرآیند طرز تهیه گز مخصوص زعفرانی

چاشنی مخصوص در تولید گزهای باکیفیت بالا کاربرد دارد. چاشنی مخصوص در هر شرکت با فرمولی خاص تولید می‌شود. در زیر ترتیب فرایند طرز تهیه و  تولید گز مخصوص زعفرانی را بیان می‌کنیم:

  1. حرارت دادن آب تا نقطه ‌جوش
  2. افزودن شکر و حرارت دادن تا نقطه‌ جوش جهت انحلال کامل شکر
  3. افزودن گلوکوز و حرارت دادن تا نقطه‌ جوش جهت انحلال کامل
  4. مخلوط کردن به مدت یک ساعت و در دمای 100-80 درجه سانتی‌گراد و سپس افزودن چاشنی مخصوص (مخلوط عصاره ترنجبین و عسل)
  5. ادامه مخلوط کردن به مدت یک ساعت و در دمای 100-80 درجه سانتی‌گراد
  6. مخلوط کردن پودر سفیده تخم‌مرغ، آب و گلاب در سفیده زدن تا پف کردن کامل در درجه حرارت اتاق و سپس افزودن آن به مایه تغلیظ در دمای 85-80 درجه سانتی‌گراد
  7. مخلوط کردن به ‌منظور رسیدن گز در دمای 95-90 درجه سانتی‌گراد و به مدت 10 دقیقه
  8. افزودن زعفران مغز (پسته یا بادام) و مخلوط کردن در دمای 95-90 درجه سانتی‌گراد به مدت 10 دقیقه
  9.  انتقال گز آماده به بخش بسته‌بندی

معرفی برترین برندهای تولید گز مخصوص زعفرانی اصفهان :