عکس کنترل درمان دیابت
کنترل و درمان دیابت

 کنترل و درمان دیابت با استفاده از چند نکته

کنترل و درمان دیابت

اگرچه دیابت بیماری خطرناکی است، اما حتی دیابت وابسته به انسولین با استفاده از تزریق انسولین قابل‌درمان است. شما باید یک رژیم مناسب انتخاب کنید و دلیلی ندارد که نتوانید زندگی عادی داشته باشید، کلید کنترل و درمان هر دو نوع دیابت انسولینی و غیر انسولینی بستگی به این دارد که شما شغل عادی داشته باشید، انسولین و مقادیر قند خون بدنتان را در حد طبیعی نگه‌دارید اگر آن‌ها خیلی بالا یا خیلی پایین بودند می‌تواند باعث مشکلات زیادی شوند و باید از این مسئله اجتناب کرد این بدان معنی نیست که شما نسبت به مقادیر قند خونتان یا رژیم غذایی‌تان بدبین باشید.

برای دیابت غیر انسولینی تغییر در رژیم غذایی ضروری است و تا حد امکان می‌توان با استفاده از توصیه‌های پزشکی مقادیر قند خون را پایین آورد درواقع تغییر در رژیم غذایی باعث بهبود سلامتی یک فرد دچار دیابت می‌شود. بیماران دچار دیابت انسولینی از پیشرفت آزمایشگاهی بهره‌مند می‌شوند. این‌ها معمولاً یک قطره خون را از انگشت یا لاله گوش گرفته و راحت‌تر مقدار قند خون را کنترل می‌کند و یا به‌وسیله تغییر رژیم غذایی یا تغییر مقدار انسولین قند خون را کنترل می‌کنند. وقتی‌که دیابت انسولینی یا غیر انسولینی برای شما تشخیص داده شد پزشکتان به شما یاد می‌دهد که چگونه داروهایتان و انسولین و آزمایش گلوکز بکار ببرید، دکتر همچنین به شما یک راهنمای غذایی داده و یا شمارا نزد متخصص تغذیه می‌فرستد.

گز بدون شکر مخصوص افراد دیابتی

راه‌های دیگر درمان دیابت

بعدازآنکه لوزالمعده از تولید انسولین بازایستاد، در موارد بسیار نادری امکان برگشت آن به حالت طبیعی اولیه وجود دارد. اما درعین‌حال برخی درمان‌های جایگزین یا کامل‌کننده روش‌های معمول) می‌توانند موجب تحریک لوزالمعده به فعالیت مجدد شوند و پاسخ بدن به انسولین را بهبود بخشند و غلظت گلوکز خون را متعادل کنند،
بنابراین، این روش‌ها ارزش مطالعه در مواردی چون دیابت غیر انسولینی و در ابتدای ابتلا به دیابت انسولینی، که هنوز امکان وجود فعالیت (کم) در لوزالمعده وجود دارد، رادارند.

بخوانید:  انواع گز اصفهان و نکات مربوط به نگهداری گز

دلیل مهم دیگر نیاز دیابتی‌ها به‌تناسب اندام و سلامتی جسم و روان، هر دو است. امروزه می‌دانیم که استرس، تقریباً بیش از هر عامل دیگری، سلامتی ما را به خطر می‌اندازد و برخی درمان‌های جایگزین در مهار استرس بسیار سودمند می باشند.

ورزشی یوگا، حس گیری، شناسایی عکس‌العمل‌های بدن و آروماتراپی (ماساژ با بعضی روش‌های گیاهی) و ماساژ بهترین مهارکننده‌های شناخته‌شده در درمان استرس می‌باشند ولی بسیاری نیز درمانگرهای روح و روان‌، درمان کننده های رنگ (Color therapists) یا پرداختن به تای­چی را به همان اندازه سودمند می‌دانند.

غذاها و گیاهان دارویی 

برخی گیاهان و غذاها؛ هرچند قادر به برقراری فعالیت مجدد لوزالمعده نیستند، اما می‌توانند به ساز و کار موثرتر لوزالمعده کمک نمایند.
آن‌ها همچنین می‌توانند به جذب موثرتر انسولین در خون منجر گردند و همچنین به کنترل قند خون در بدن بیماران و سیستم جریان خون کمک می‌کنند. علت این امر می‌تواند اجزای تشکیل دهنده این غذاها و گیاهان (مثل ویتامین و مواد معدنی) باشد.
اما شواهد حاکی از آن است که برخی گیاهان و غذاها دارای خواص درمان بخشی خاص هستند، که نمی‌توان این خواص را منحصراً به ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این مواد نسبت داد.

تصویر کنترل درمان دیابت

 

موادغذائی که خواص درمانی خاصی دارند

  • – جو سبوس‌دار
    – پیاز
    – کنگرفرنگی
    – حبوبات

همگی توانائی کاهش قند خون رادارند.

– جوانه گندم
– موز نرسیده
– بوقلمون
– ماهی
– گردو
– فلفل قرمز

سبزیجاتی مانند:

  • – گل کلم ایتالیائی
    – گل کلم

که همگی سرشار از ویتامین B6 هستند به کنترل قند خون کمک می‌کنند.

  • – صدف
    – ماهی
    – گوشت بی چربی
    – غلات سبوس‌دار
    – حبوبات
    – تخم کدو
    – گیاهان مغزدار (گردو، فندق، پسته … )
بخوانید:  دستگاه‌ تولید گز و کاربرد آن ها

همگی حاوی مقادیر بالای روی و کروم می‌باشند( کمبود این دو ماده معدنی در دیابتی‌ها شایع است).
ثابت شده است که گیاه قره­قاط به کنترل آسیب شبکیه چشم ناشی از دیابت کمک می‌کند.

– جوانه گندم
– تخم آفتابگردان
– روغن شلغم فرنگی
– بادام و سیب زمینی شیرین

که همگی سرشار از ویتامین E هستند ثابت شده است که به بهبود جریان خون بیماران دیابتی و همچنین بهبود آسیب عصبی کمک می‌کند.

–  آب گزنه تازه از زمان روم باستان برای تحریک جریان خون بکار می‌رفته است.
– گیاه قاصدک نیز دارای همین اعتبار زمانی برای تحریک جریان خون در کبد(که محل ذخیره گلوکز است) است.
– گیاه قاصدک مدتهاست برای تحریک (جریان خون) در کبد بکار می‌رود.