عکس گز مغز بادام خوشمزه
گز با مغز بادام

گز با مغز بادام خوشمزه دوست داشتنی | گز اصفهان

گز با مغز بادام یکی از خوشمزه ترین گز ها می باشد که در این مقاله می خواهیم 

قبلاً بیان شد که از نظر به کار بردن مغز، گز معمولاً به 3 نوع :
– گز پسته‌ای
– گز مغز بادام  که یکی از خوشمزه ترین هاست
– گز مخلوط بادام و پسته

گز بادامی کرمانی

با درصد متفاوت قابل‌تقسیم است. خرید مغز بادام همچون مغز پسته توسط واحدها و بنگاه‌های تولید گز، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار استو دقت زیادی را می‌طلبد. چنان چه مغز بادام به‌کاررفته در گز، نامرغوب و تلخ باشد ذائقه مصرف‌کننده را ناراحت و بی‌میل می‌کند.ذائقه مصرف‌کننده را ناراحت و بی‌میل می‌کند. از مکان‌های دارای بادام مرغوب، می‌توان به باغات شهرستان:

– سامان در استان چهارمحال و بختیاری
– منطقه باغ بهادران استان اصفهان
– کوهستان‌های اطراف نائین

اشاره نمود که معمولاً مناطق یادشده منبع تأمین مغز بادام کارخانه‌های گز سازی می‌باشند. در صد مغز به‌کاررفته در گز بادامی مانند گز پسته‌ای باید طبق استاندارد تعیین و بر روی بسته‌ها درج گردد.

همچنین در استاندارد ایران آمده است:

مغز بادام و مغز فندق که در تهیه گز بدون گزانگبین به کار می‌رود باید پیش از مصرف، بو داده شود.

نکته‌ی حائز اهمیت در آماده کردن مغز بادام جهت استفاده در گز، استفاده از الک و پاک کردن آن از پوسته و هرگونه جسم خارجی با دقت و تیزبینی است.

فواید گز مغز بادام خوشمزهمغز بادام

بادام نوعی است که درخت آن بومی نواحی خاورمیانه و جنوب آسیا است. ارتفاع درخت بادام 4 تا 10 متر است و قطر آن نیز می‌تواند به بیش از 30 سانتی‌متر برسد.درخت بادام درختی است دارای برگ‌های دراز و باریک که گل‌هایش پیش روییدن برگ‌ها شکفته می‌شود. کاشتن درخت بادام راحت است.
می‌توان آن را در فصل زمستان کاشت تا بهار جوانه بزند.باید گیاه نور خورشید ببیند و در فصل تابستان هفته‌ای یک‌بار آبیاری شود.
بادام نوع خوب و مرغوب داشته و در کنار آن بادام تلخ نیز وجود دارد.بادام خوب درشت و شفاف است اما اغلب بادام‌های ریز تلخ هستند.

بخوانید:  10 امتیاز گز اصفهان نسبت به سایر شیرینی‌ها

خواص درمانی و فواید بادام

خواص درمانی گز بادامی
گز با مغز بادام

بادام منبع خوبی از :

  • – پروتئین
    – فیبر
    – اسیدهای چرب اشباع‌نشده
    – ویتامین ب 3 (نیاسین)
    – ب 9 (اسیدفولیک)
    – ویتامین E

خوردن آن در حد مناسب موجب کاهش کلسترول و درنتیجه منجر به‌سلامتی قلب می‌شود.بر اساس اعلام متخصصان تغذیه در آمریکا، افرادی که نتایج آزمون انسولین آن‌ها غیرعادی بوده و در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند،می‌توانند با افزودن بادام به رژیم غذایی خود از بروز دیابت پیشگیری کنند.
بر اساس مقاله جدیدی که در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشرشده :

این مغز روغنی خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

پیش‌ازاین نیز مطالعات تأکید کرده بود که مغز بادام درزمینه‌های دیگر مانند سلامت قلبی و عروقی و متابولیکی مفید است.

بادام از بین مزایای بسیاری که دارد در بهبود وضعیت کلسترول خون بسیار سودمند و پرخاصیت است.متخصصان دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی نیوجرسی، دریافته‌اند که رژیم غذایی غنی از بادام در افرادی که مبتلابه عارضه پیش دیابت هستند از بروز دیابت جلوگیری می‌کند.

۱۰ خاصیت گز بادامی اصفهان

این متخصصان، پس از 6 هفته آزمایش روی دو گروه از شرکت‌کنندگان دریافتند:

در گروهی که در رژیم غذایی آن‌ها بادام گنجانده‌شده بود، ازنظر حساسیت انسولینی بهبودی چشمگیری حاصل شد.در این افراد هم‌چنین سطح کلسترول بد خون کاهش پیدا کرد. (منبع روزنامه کیهان مورخ 22 تیرماه 1390)مطلب حائز اهمیت در این خصوص آن‌که باوجود سرشار بودن بادام از مواد مغذی، اما به دلیل سنگین و ثقیل الهضم بودن، نباید در خوردن آن افراط کرد و مقدار آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد.
همچنین اشخاصی که معده ضعیف دارند حتی‌المقدور باید بادام کمتر مصرف کنند و بهتر است بادام را با شکر میل نمایند.