تصویر گز سازی اصفهان قدیم
گز سازی اصفهان قدیم و معرفی 10 ترفند گز فروشی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

گز سازی اصفهان قدیم و معرفی 10 ترفند گز فروشی

خصوصیات گز سازی اصفهان قدیم

در این مقاله می خواهیم به شما 10 ترفند گز فروشی  را آموزش دهیم تا با استفاده از آن به این سوال بپردازیم که چگونه گز فروشی را شروع کنیم و چه کارهایی برای شروع و فعالیت در شغل گز فروشی نیاز است؟هرچند از خصوصیات برجستهٔ گز سازی اصفهان قدیم و جدید می‌توان چندین جلد کتاب نوشت.
ولی به اقتضای زمان کوتاه و حوصله خوانندگان به 10 تا از این خصوصیات برجسته به‌صورت تیتر وار در این مقاله به شرح زیر می‌پردازیم:

1- بسته‌بندی گز

در مورد بسته‌بندی گز تا حدود پنجاه سال قبل، گز داخل جعبه‌های چوبی در درون بستری از آرد قرار داده‌شده و در همان مکان به فروش می‌رفته است.

2- تکنولوژی

گز لقمه‌ای بعدها ابداع‌شده و در آن زمان توسط کارگران و با دست سلفون پیچ می‌شده است و در آن دوره هنوز دستگاه‌های دوسرپیچ بسته‌بندی ساخته نشده بود.

3- محل و روش تولید

در همان دوران، بدون وجود برق، گز در فضاهای بسیار کوچک، بدون دستگاه تهیه می‌شده. طبق خاطرات نسل به نسل، در آن مقطع حتی گز بعضاً در یک صندوقخانه کوچک و یا هشتی خانه‌های قدیم با یک ظرف و پارو و سینی تولید می‌شده است.
البته شرایط آن روز به‌گونه‌ای بوده که نهایتاً چند کیلو گز بیشتر در روز تولید نمی‌شده و همان تولید، درآمد نسبتاً خوبی برای آن دوره بوده است.

4- شاگردی 

هر کس وارد پیشه گز سازی می‌شده مهارت کامل کسب کرده بود و مرسوم بوده که حتماً چندین سال سابقه شاگردی در کنار استاد و کارفرمای خود داشته است.

بخوانید:  گز رژیمی و بدون شکر کرمانی

5- کار گروهی

عموماً یک خانواده و یا خاندان در کنار هم مشغول به کار و تهیه گز می‌شده‌اند.

6- درآمدزایی

آن زمان و حتی تا چند سال پیش، ابتدا پسته خرید می‌کردند.سپس آن را در میان زنان داخل خانه‌ها تقسیم می‌کردند.و با داشتن وزن کامل پسته امانتی، مغز پسته و پوسته آن را پس از چند روز از همان خانه‌ها تحویل می‌گرفتند و این خود زمینه اشتغال‌زایی خوبی برای افراد محتاج به کمک‌هزینه بوده است.

7- پخت گز

زیر ظرف‌های پخت گز را با آتش و به‌وسیله سوزاندن پوسته همان پسته‌هایی که از خانه‌ها تحویل گرفته بودند.روشن می‌کردند و با حرارت مستقیم، گز را به عمل می‌آوردند.

8- مدت زمان کار

پخت گز با آن روش، ساعت‌های متمادی به طول می‌کشیده و شاید از صبح زود تا آخر شب کارفرما و کارگر سرگرم و مشغول می‌شده‌اند.

9- فروش گز

گز در آن دوره تک‌فروشی هم می‌شده و به همین خاطر، خوراک و تنقلات کودکان و دانش آموزان نیز بوده به‌طوری‌که بچه‌های مدرسه هنگام بازگشت و در مسیر خانه، هرکدام یک یا چند عدد گز خرید می‌کرده‌اند.

10- مهارت

یکی از تخصص‌های مهم گز سازی، اصطلاحاً رسیدن گز و یا آماده شدن آن بوده،
که به‌وسیله کش آمدن گز پی به آن می‌برده‌اند و در بیان خود آن را نخ دیدن می‌گفته‌اند.