عکس روش تهیه گز خانگی
تهیه گز خانگی با دو روش ساده

 تهیه گز خانگی با دو روش ساده | لذت خوردن یک میان وعده دلچسب

تهیه گز خانگی با دو روش ساده، به‌راحتی در خانه گز تهیه‌ کرده و در کنار عزیزانتان از خوردن آن با یک چای داغ لذت برده و تحسین همه را بر‌انگیزید.

آموزش تهیه گز خانگی
تهیه گز خانگی با دو روش ساده

اولین روش تهیه گز خانگی

مواد لازم عبارتند از :

  • – شکر 250 گرم
    – بادکا 300 گرم
    – سفیده تخم‌مرغ 5 عدد
    – آب 1 پیمانه
    – مغز دلخواه 250 گرم
    – گلاب 1 قاشق غذاخوری

5 مرحله دستورالعمل روش اول

  • 1-  ابتدا شکر و آب را مخلوط کرده، روی شعله قرار دهید تا زمانی که کاملاً حل شود
  • 2- سپس بادکا را اضافه کنید. در این هنگام، مواد کف می‌کند و بالا می‌آید که هرچند دقیقه یک‌بار آن را هم می‌زنیم و این مرحله را تا زمانی که محلول غلیظ شود ادامه می‌دهیم
  • 3- هم‌زمان با انجام مرحله 2، سفیده تخم‌مرغ را داخل همزن خانگی ریخته و آن را خوب به هم می‌زنیم. در این مرحله، گلاب را هم به سفیده اضافه کنید. (مراقب باشید سفیده از همزن به بیرون پاشیده نشود (
  • 4- محلول را از روی شعله برمی‌داریم و مواد راکمی به هم می‌زنیم.
  • 5- سفیده آماده‌شده را روی محلول فوق، اضافه می‌کنیم و تا وقتی مواد سرد نشده، به‌وسیله همزن، آن را هم می‌زنیم. سپس آن را روی شعله‌پخش‌کن قرار داده و ضمن حرارت دهی، مواد را با همزن هم می‌زنیم؛ و از وقتی‌که همزن، قدرت هم زدن را نداشته باشد آن را با قاشق هم می‌زنیم.
    در همین وقت، مغز را نیز به آن اضافه می‌کنیم و کار هم زدن را تا وقتی‌که ترکیب فوق، کاملاً قوام نیاید ادامه می‌دهیم. همچنین یکی از نشانه‌های کافی بودن هم زدن پایانی، این‌که اگر با انگشت خود، مقداری از این ترکیب را لمس کنیم و سپس آن را جدا کنیم راحت از انگشتمان جدا شود.
    در انتها، گز خانگی را از ظرف خارج کرده و پس از چند دقیقه آن را به‌وسیله قالب‌هایی که آماده کرده‌ایم فرم دهی نموده و داخل سینی قرار داده، پس از چند دقیقه، خنک و قابل‌مصرف می‌شود. روش اشاره‌شده، گر چه یک روش عملی و موفق تهیه گز خانگی است ولی مانند سایر محصولات و هنرهای خانگی، صرفاً به تئوری گفته‌شده نمی‌شود بسنده کرد و موفقیت آن در تمرین و تکرار توأم باحوصله است.
بخوانید:  گز رژیمی و بدون شکر کرمانی

ارسال رایگان گز به سراسر کشور

دومین روش تهیه گز خانگی

مواد لازم عبارتند از :

  • – شکر 200 گرم
    – گلاب یا عرق بیدمشک 200 سی‌سی
    – گلوکز (بادکا) 300 گرم
    – سفیده تخم‌مرغ 200 گرم
    – مغز پسته 150 تا 205 گرم
    – شیرخشت یا گزانگبین 10 گرم

دستورالعمل روش دوم

در ظرف، شکر و سه‌چهارم گلاب را حرارت دهید تا بجوشد و کمی قوام بیاید. گلوکز را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا غلیظ شود. سفیده تخم‌مرغ را با همزن برقی بزنید تا سفت شود طوری که اگر ظرف را برگردانید نریزد، شیرخشت را در مابقی گلاب خیس کنید و سپس صاف نمایید و آن را کم‌کم اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. سفیده را فوراً به مایه اضافه کنید و با همزن مرتب هم بزنید. ظرف حاوی مایه را بر روی ظرف آب دیگری که در حال جوش است قرار داده و به روش بن ماری آن را بپزید.

دقت کنید این مایه باید مرتب هم زده شود تا غلیظ و سفت گردد. طوری که اگر با قاشق از مایه برداشتند و بالا گرفتید کش پیدا نکند سپس مغز پسته را اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید. ظرف را از روی آب جوش بردارید و با دست آغشته به آرد به‌اندازه­ی یک گردو از مایه برداشته، در دست گرد کنید و در قالب گز آغشته به آرد به غلتانید و به شکل گرد درآورید. گزها را در ظرف قرار دهید تا خنک و سفت شوند. لازم به ذکر است زمان پخت گز حدود یک ساعت طول می‌کشد.