خاصیت گز بادامی اصفهان
10 خاصیت گز بادامی اصفهان

10 خاصیت گز بادامی اصفهان

در این مقاله قصد داریم تا شمارا با 10 خاصیت گز بادامی اصفهان آشنا سازیم.در میان مغزها بادام یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین‌ هاست که در تهیه گز اصفهان به‌کاربرده می‌شود و خاصیت گز بادامی اصفهان را افزایش داده و فوق‌العاده برای سلامتی بدن مفید است.

وجود چربی‌های سالم، پروتئین فراوان و انواع آنتی ‌اکسیدان‌ها،‌ این دانهٔ کوچک را به خوراکی مناسبی برای کاهش وزن و بهبود سلامت قلب و روده تبدیل کرده است.

بادام از حدود هفت هزار سال قبل از میلاد از خوراکی‌های محبوب بشر بوده و امروزه نیز زینت‌بخش بسیاری از خوراکی‌ها ازجمله انواع دسر و بستنی مانند گز اصفهان  است.

1- خاصیت گز بادامی اصفهان در جلوگیری از سوزش معده

روغنی که در بادام وجود دارد جدارهٔ معده را می‌پوشاند و مانند یک‌لایهٔ محافظتی عمل می‌کند که جلوی سوزش معده را می‌گیرد. درواقع مواد چرب بادام اسیدهای معده را به خود جذب می‌کنند. برخی از محققان بر این باورند که ترکیبات طبیعی بادام همچنین می‌تواند ترشحات بیش‌ازحد معده را تنظیم کنند؛ اما برای اثبات چنین نظریه‌ای مطالعات بیشتری نیاز است.
اگر سوزش معده رهایتان نمی‌کند روزانه چند عدد بادام تازه یا خیس میل کنید. برخی افراد نسبت به پوست بادام حساس هستند. می‌توانید پوست آن را بکنید و به‌راحتی از خواص آن بهره‌مند شوید.

2- بادام بسیار مؤثر برای لاغری

خوردن یک مشت بادام در روز به بدن کمک می‌کند تا از شر چربی‌های دور شکم خلاص شود. محققان دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن روزانه ۴۲ گرم بادام باعث لاغر شدن پاها، آب شدن چربی دور شکم و باریک شدن کمر می‌شود. نتایج این پژوهش که در سایت Dailymail منتشرشده است نشان می‌دهد که بادام علاوه بر کمک به لاغر شدن شکم، می‌تواند کلسترول خون را نیز پایین آورده و خطر مشکلات قلبی را کاهش دهد.

بخوانید:  10 خاصیت گز پسته ای اصفهان

3- جلوگیری از بیماری‌های قلبی

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی است. چربی‌های غیراشباع، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. ویتامین ای (E) یک آنتی‌اکسیدان مؤثر است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، درحالی‌که منیزیم موجود در بادام می‌تواند در جلوگیری از حمله قلبی مؤثر باشد.

بعضی از ترکیبات موجود در بادام روی پروتئین‌ِ واکنشیِ C تأثیر می‌گذارد؛ این پروتئین‌ها باعث التهاب خطرناک شریانی می‌شود. بادام همچنین منبع غنی از اسیدفولیک است؛ بنابراین به کاهش سطح هموسیستئین که عامل ایجاد پلاک چربی در رگ‌هاست، کمک می‌کند.

خاصیت گز بادامی اصیل اصفهان

4-  تقویت دستگاه ایمنی

بدن انسان ترکیبات زیادی دارد که باعث حفظ سلامت کلی بدن و قلیایی بودن محیط آن می‌شود. این خشکبار منبع غنی از مواد قلیایی است که برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است که توانایی بیماری‌ها را بیشتر می‌کند. علاوه بر اینکه میزان مواد قلیایی بادام بسیار بالاست، مقدار زیادی ویتامین E هم دارد که آنتی‌اکسیدانی خیلی قوی است. این آجیل همچنین رادیکال‌های آزاد خطرناک را از بین می‌برد.

رادیکال‌های آزاد، بیماری‌های مزمن را در بدن تشدید می‌کند و می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E که در بادام یافت می‌شود، در درمان بیماری‌های زیادی مثل سرطان و بیماری‌های قلبی تأثیر دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین E کافی دریافت می‌کنند، به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از بقیه در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

5- افزایش تولید انرژی

وجود منیزیم، مس و ریبوفلاوین موجود در این خشکبار به تولید انرژی و افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند.
اگر در روز تحرک لازم را دارید، چند عدد از این خشکبار می‌تواند نیاز بدن شما را تأمین کند؛ بدون اینکه نگران چربی و کالری آن باشید.

بخوانید:  اولین انتخاب تهرانی‌ها در بین انواع شیرینی چیست؟

6- خاصیت گز بادامی اصفهان در جلوگیری از سرطان

یکی از خواص بادام جلوگیری از سرطان است. بادام باعث عبور راحت غذا از لولهٔ گوارش و درنتیجه  پیشگیری از سرطان روده بزرگ (کولون) می‌شود.

7- بادام منبع کلسیم

بادام سرشار از کلسیم بوده و برای استحکام استخوان‌ها مفید است. کلسیم در ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش مؤثری دارد. برای این‌که دندان‌ها و استخوان‌ها در سلامت بمانند به کلسیم کافی نیاز دارند. این ماده معدنی برای عضلات نیز مفید بوده و باعث انعقاد خون می‌شود.
برای افرادی که محصولات لبنی نمی‌خورند و دچار کمبود کلسیم هستند بادام یک جایگزین مناسب محسوب می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و بهبود آن حتماً بادام میل کنید.

خاصیت گز بادامی پر مغز کرمانی اصفهان

8- خاصیت گز بادامی اصفهان برای مقابله با گرفتگی عضلات

بادام دارای منیزیم و پتاسیم است. هنگامی‌که به مقدار کافی منیزیم در بدن باشد، در خون جریان می‌یابد و اکسیژن و مواد مغذی را سریع‌تر حمل می‌کند و جلوی افزایش ضربان قلب را می‌گیرد. بادام بسیار بیشتر از جو یا حتی اسفناج، منیزیم دارد.

پتاسیم در انقباض عضلات، به جریان درآوردن اعصاب، متعادل کردن فشارخون و عملکرد بهتر قلب نقش دارد.۴/۱ فنجان بادام دارای ۹۹ میلی‌گرم منیزیم و ۲۵۷ میلی‌گرم پتاسیم می‌باشد.

9- مقابله با فشارخون بالا

مصرف روزانهٔ بادام فشارخون بالا را تنظیم می‌کند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این‌که بادام سرشار از پتاسیم است که نمک بیش‌ازحد خون را از بین می‌برد. البته برای این کار باید دور بادام‌های شور را خط بکشید.

در غیر این صورت و با مصرف بادام‌شور نتیجهٔ عکسی عایدتان خواهد شد. توصیه می‌کنیم روزانه ۱ مشت بادام تازه یا خشک مصرف کنید.

بخوانید:  راهکاری هوشمندانه از دانه به آرد گندم

10- محافظت از پوست

روغن بادام برای پوست بسیار مفید و مغذی است. برای مقابله با اگزمای خشک، سوزش‌های خفیف و همچنین برای نرم و مرطوب کردن پوست‌های خشک می‌توانید به روغن بادام اعتماد کنید. از آنجایی بادام حاوی آنتی‌اکسیدان است خواص ضدالتهابی دارد

و می‌تواند باعث التیام پوست شود. همچنین باید بدانید که بادام سرشار از ویتامین E است که باعث بالا بردن خاصیت ارتجاعی پوست و التیام زخم‌های پوستی می‌شود.

بالاترین و بیشترین درصد بادام در گزهای اصیل اصفهان عبارت‌اند از:

و …