عکس گز میان وعده سالم و مقوی
خصوصیت های شگفت‌انگیز گز

خصوصیت های شگفت‌انگیز گز

در این مطلب می خواهیم به شما خصوصیت های شگفت‌انگیز گز از جمله جذابیت مصرف، شرایط نگهداری آسان، راحتی مصرف، تامین انرژی کامل برای بدن و … بپردازیم پس با ما همراه باشید.

گز میان وعده سالم و مقوی

اهمیت و نقش غذا و آشامیدنی‌ها در سلامت انسان بر کسی پوشیده نیست. امروزه سلامت غذا تأثیر فراوانی بر سلامت افراد جامعه داشته و از این طریق در پویایی، شادابی و بهره‌وری جامعه اثرگذار است.
هم‌اینک سلامت غذا یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی سازمان‌های جهانی و ملی تلقی می‌گردد و به‌منظور حفظ و ارتقاء آن برنامه‌های متعددی با هزینه فراوان صرف می‌شود.
حفظ تغذیه خوب گز به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی برای کنترل فراگیر و نیز جلوگیری از بروز بیماری‌ها ضروری است. می‌توان بسیاری از عوارض ناتوان‌کننده را با توجه به نیازهای تغذیه و پیشگیری از کمبود غذایی جلوگیری کرد.

غذای سالم

بدن انسان از مواد مغذی که مصرف می‌نماید تشکیل می‌شود. علاوه بر تهیه عناصر ساختمان سلول و حفظ ساختمان بدن انرژی لازم برای اعمال حیاتی از مواد غذایی مصرف‌شده تأمین می‌شود. مواد مغذی موجود در غذاها که از رژیم غذایی تأمین و باعث حفظ سلامتی در حد مطلوب می‌گردند.

و مواد مغذی هستند. منابع اصلی تأمین انرژی برای انسان عبارت‌اند از: کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها. این مواد مغذی دارای اعمال ویژه دیگری نیز می‌باشند که مهم‌ترین آن‌ها تأمین انرژی است متخصصین مواد غذایی جنبه‌های تغذیه‌ای خوب را از سه نظر موردتوجه قرار می‌دهند:

  1. چه نوع مواد مغذی در مواد غذایی وجود داشته و چه میزان نیازهای بیولوژیک را تأمین می‌کند.
  2. شرایط حفظ نسبی آن‌ها به چه صورتی است و چگونه به هنگام فرآیند و حمل‌ونقل تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
  3. نداشتن عوارض جانبی و عاری بودن از مواد شیمیایی شامل نگه‌دارنده‌ها، رنگ، اسانس و…
بخوانید:  کافی گز چیست ؟ | کافی گز لذت نوشیدن یک قهوه اصیل ایرانی

گز شیرین منش

خصوصیات میان وعده سالم 

  1. تأمین بخشی از نیازهای غذایی فرد
  2. راحتی مصرف
  3. کم‌حجم و سهولت حمل‌ونقل
  4. شرایط نگهداری آسان
  5. اقتصادی و به‌صرفه بودن
  6. ایجاد کمترین آثار سوء در بدن
  7. جذابیت مصرف

در محیط‌های آموزشی، اداری و کارخانه هدف از حضور فرد تغذیه نیست.تغذیه در این مکان‌ها باید با کمترین هزینه زمانی، ریالی و امکانات انجام گیرد.

 

خصوصیت های شگفت‌انگیز گز
خصوصیت های شگفت‌انگیز گز

 1- تأمین بخشی از نیازهای غذایی فرد

یک میان وعده خوب باید بخشی از نیازهای غذایی فرد شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، املاح و ویتامین‌ها را برآورده سازد و با تنظیم قند خون باعث ایجاد توانایی جهت ادامه یادگیری، اخلاق و کردار معقول و توانایی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی و فکری شود.

   2- راحتی مصرف

افراد باید به‌راحتی از میان وعده غذایی در محیط‌های کاری خود استفاده کنند، آماده‌سازی غذا درصورتی‌که نیاز به وسایل خاص داشته باشید (گرم‌کننده یا خنک‌کننده) با اهداف حضور آنان در محیط کار مغایر است غذا باید هر چه سریع‌تر آماده مصرف‌شده در این محیط‌ها با کمترین اثر را در شرایط نرمال محیطی داشته باشد.
رفع بوی غذا و ایجاد شرایط مناسب ادامه کار با کمترین هزینه و امکانات قابل انجام باشد. در پاره‌ای از محیط‌های کاری حساس‌ترین زمان‌های کاری صرف چاشت‌های میان‌روز می‌شود.
اگر این زمان‌هایی که به‌ظاهر کوتاه است در تعداد نفر کار کل کشور ضرب شود مشخص خواهد شد گه چه زمان باارزشی، بیهوده از چرخه تولید علم، کالا و خدمات خارج می‌گردد.

   3- کم‌حجمی و سهولت حمل‌ونقل

غذاهای محیط‌های کاری باید حداقل فضای ممکن را اشغال کرده و برای مسیر خانه تا محل کار و فضای آموزشی توشه‌ای سبک و کم‌حجم باشد.

بخوانید:  شرکت‌های گز سازی و مدیریت بحران از دید مدیران موفق

   4- شرایط نگهداری آسان

آسانی شرایط نگهداری در محیط‌های کاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.برای جلوگیری از فساد غذا استفاده از سرما سازها امری الزامی است.
هر چه وابستگی غذا به تجهیزات نگهداری کمتر باشد تأمین این شاخص قوی‌تر است.

   5- اقتصادی و به‌صرف بودن

به‌صرفه بودن غذای مصرفی امری مهم و ضروری است.البته در محیط کارخانه و اداره چون انگیزه اصلی حضور افراد اقتصادی است، این شاخص مهم‌تر است.

   6- ایجاد کمترین آثار سوء بدن

بسیاری از مواد غذایی منتخب از طرف دانش‌آموزان، دانشجویان، کارکنان و کارگران جهت استفاده به‌عنوان میان وعده غذایی دارای مواد نگهدارنده، اسانس، رنگ و… باشد که عوارض طولانی‌مدت ایجادشده توسط این مواد به اثبات رسیده است.
بر اساس تحقیقات انجام‌شده واکنش‌های احتمالی گسترده بدن انسان در برابر مواد شیمیایی افزوده بر مواد غذایی باعث ایجاد عوارضی مانند کاهش توانایی یادگیری کودکان، جنب‌وجوش، هیجانات و تحریکات غیرطبیعی و غیرارادی می‌شود.از طرفی این مواد اصولاً دارای مواد قندی هستند که باعث ایجاد پوسیدگی و تخریب دندان‌ها می‌شوند.

   7- جذابیت مصرف

مواد غذایی منتخب از طرف خریدار بسته به نوع مصرف باید موردپسند و رضایت گروه‌های سنی مختلف:

  • – دانش آموزان
    – دانشجویان
    – کارمندان
    – کارگران
    – و…

قرار گیرد و نیازهای جسمی و روحی آن‌ها را برآورده سازد.

منبع : کتاب گز از ابتدا تا به امروز