گز یک طلای سفید
درآمد از صادرات گز اصفهان

درآمد از صادرات گز اصفهان به دنیا

در این مقاله سعی شده است تا به شما اطلاعاتی در مورد درآمد از صادرات گز اصفهان به کشور های دیگر ارائه داده شود تا با مطالعه آن اطلاعاتی در مورد صادرات گز به جهان و تاریخچه آن دریافت نمایید.

پیشینه تاریخی صادرات گز اصفهان

پیشینه‌ی تاریخی صدور گز به عنوان طلای سفید دیار اصفهان، در زمان قاجاریه بوده که تعدادی از شاهان قاجار، این شیرینی اصیل ایرانی را به پادشاهان برخی ممالک اروپایی پیشکش می‌کردند.
در دوره‌ی پهلوی نیز هنگام حضور نیروهای متفقین در ایران و گذار از اصفهان، آنان پس از بازگشت به کشورهایشان عامل تبلیغ و آشنایی خارجی‌ها با گز شدند.

با این پیش‌زمینه‌ها، طی مقاطع تدریجی و گذشت زمان و زیادشدن حجم سفرها و مبادلات گز در بسیاری از کشورها متقاضی و علاقه‌مند پیدا کرد
و اخیراً نیز به خاطر کوتاه شدن زمان حمل تا کشور مقصد نسبت به دهه‌های گذشته آمار صادرات گز رشد صعودی و تصاعدی داشته است که این موفقیت یک دستاورد مهم و دارای منافع و درآمدزایی برای کشور است.

گز کرمانی ۳۸ درصد مغز پسته لقمه جعبه چوبی – ۳۳۰ گرم

زیارت به لذت شیرینی

گز در کشورهای همسایه و به‌خصوص کشورهای زیارتی مثل :
عراق، سوریه و عربستان سعودی به دلیل رفت‌وآمد زیاد ایرانیان و همراه مسافر بودن آن برای مردم آن کشورها کاملاً شناخته‌شده و جاافتاده است و ساکنان آن‌ها حتی بانام بسیاری از سازندگان مهم و برندهای اصیل گز آشنایی دارند. کشورهای عربی خلیج‌فارس به دلیل داشتن سلیقه و ذائقه خاص از مشتریان پروپاقرص گز هستند.

بخوانید:  کاهش تولید گزانگبین
کسب درآمد از صادرات گز
درآمد از صادرات گز اصفهان

 

مهاجرت  از جنس شیرین 

کشورهای اروپایی و حتی آمریکا، کانادا و استرالیا از خریداران و مصرف‌کنندگان چشمگیر گز می‌باشندو این سطح مصرف در میان کشورهایی که ایرانیان ساکن آن هستند مثل آمریکا و کانادا رواج بیشتری دارد و در برخی مناطق کشورهایی مثل استرالیا و حتی چند کشور اروپایی گز به‌وفور مشاهده می‌شود.
که این نشان از موفقیت تولیدکنندگان گز در جهانی‌شدن این فرآورده باارزش استو امید است سایر کشورها را نیز تحت پوشش خود قرار دهد.

مطالعه مقاله تولید و صادرات گز

طلای سفید و  صنعت جهانگردی

توریسم و جهانگردی یکی از عوامل بسیار مؤثر در ترویج و انتشار گز در سایر بلاد و کشورها بوده است و سالیانه حجم قابل‌توجهی از فروش گز را توریست‌ها و جهانگردان خارجی تشکیل داده و می‌دهند.
مع‌الأسف طی چند سال اخیر به دلیل خشک شدن زاینده‌رود و برخی چالش‌های اقتصادی، رفت‌وآمد توریست‌ها به اصفهان، متأسفانه افت و کاهش فراوانی داشته که امید است با تدابیر کارشناسی در جهت احیاء و رونق هر چه بیشتر این صنعت، گام‌های مؤثری برداشته شود.

در حال حاضر، تورهای مختلف جهانگردی در هنگام سفر به اصفهان حتماً از محصولات گز خرید می‌کنند و حتی چندین بار مشاهده‌شده مقامات و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی سایر کشورها در هنگام بازدید از اصفهان سراغ گز را گرفته و با همکاری متصدیان ذیربط، آنان نیز از سوغات مشهور اصفهان بهره‌مند شده‌اند.

شیرین کامی پادشاهان از دیار نصف جهان

در اواخر حکومت قاجار بعضی از ثروتمندان و متولین کشور به خاطر داشتن خدم و هشم خود، در اواخر تابستان انگبین را از بیابان­های خوانسار و چهار محال و بختیاری برداشت کرده و به شهر اصفهان می­آوردند و اغلب در نوروز باستان انگبین­های جمع آوری شده را به کارگاه­های حلوا سازی (یکی از اولین و ابتدایی­ترین کارگاه ­های تولید گز) می­ دادندتا بوسیله آن نوعی حلوا (حلوا چوبه= شبیه گز امروزی بدون مغز) درست کنند تا در مراسمات و پذیرایی از مهمان­ها استفاده شوند.