طرز تهیه گز لقمه ای در منزل اصفهان
طرز تهیه گز لقمه ای در خانه

طرز تهیه گز لقمه ای در خانه

در مقاله ذیل علاوه بر توضیحاتی در مورد تاریخچه و انواع گز اصفهان به آموزش طرز تهیه گز لقمه ای در خانه بصورت کامل و دقیق مخصوص 16 نفر می پردازیم.

گز اصفهان یکی از خوشمزه ترین سوغاتی هاي این شهر هست و اضافه بر خوشمزگی باید دقت داشته باشیم که برترین برند ها را خریداری کنیم . اصفهان پایتخت هنر ایران است و پر هست از چیزهایی که می شود از آنجا برای بقیه سوغات برد. از ظروف میناکاری و جعبه‌هاي خاتم کاری گرفته تا پارچه‌هاي قلم‌کار.

ولی نام اصفهان اکثر از هر چیز با گز و پولکی‌اش گره خورده و بدون اغراق اگر اصفهان بروی و از آنجا برای کسی گز، سوغات نبری انگار در حقش جفا کرده‌اي. از انواع گز اصفهان می توان به گز لقمه ای، گز آردی، گز سکه ای و گز انگشت پیچ اشاره نمود. سابقه تولید این محصول به بیش از چند قرن می رسد. با مقدار موادی که در دستور پخت گزاصفهان قرار گرفته است می توانید برای 16 نفر گز مخصوص و اصیل اصفهان را در خانه تهیه کنید.

گز نیکو منش ۴۰ درصد مغز پسته لقمه – ۳۵۰ گرم

تاریخچه تولید گز

تاریخچه گز به زمان قاجاریه بر می گردد و البته به این صورت کنونی نبوده بلکه به صورت رنگ کاراملی و بدون سفیده تخم مرغ بوده و به عنوان شیرینی سنتی و در اعیاد خاص مورد استفاده قرار می گرفت. گز کرمانی را باید مخترع شیرینی گز به حساب آورد و پس از آن گز سکه اصفهان بود که به تولید این محصول پرداخت و سپس این محصول در شهر بلداجی از توابع استان چهارمحال و بختیاری تولید شد. گز اصیل بلداجی نیز همچون گز اصفهان کیفیت بالایی داشته ولی در سایر نقاط ایران و جهان نام این محصول به دیار نصف جهان (اصفهان) گره خورده است.

این شیرینی و میان وعده سالم از قدیم الایام با استفاده از مواد اولیه کاملاً طبیعی  تهیه شده و با وسایل و روش های سنتی تولید می شد اما امروزه به دلیل صادرات این محصول به خارج از کشور استانداردهایی برایش در نظر گرفته شده است.

مواد و مصالح مورد نیاز در تولید گز صنعتی و طرز تهیه گز لقمه ای در منزل

آب

آب مورد استفاده در تهیه گز باید آشامیدنی بوده و ویژگی های آب آشامیدنی باید مطابف با استاندارد ملی ایران باشد

شکر

نام تجاری آن شکر و نام علمی آن ساکاروز می باشد. شکر ماده ای است خوراکی و شیرین که از دانه های ریز بلوری تشکیل شده است و به رنگ سفید و یا قهوه ای دیده می شود. شکر از عصاره ی نیشکر و یا چغندر قند به دست می آید.

گلوکز مایع

یکی از قندهای مونو ساکاریدی (تک قندی) است که به آن قند ذرت، دکستروز و سرولوز نیز گفته می شود و فرمول عمومی آن C6H12O6 است و به خوبی در آب حل می شود. گلوکوز را می توان به صورت صنعتی از نشاسته ذرت، گندم و یا سیب زمینی توسط یک اسید معدنی رقیق در مجاورت دما و یا به کمک آنزیم تهیه کرد. شربت گلوکوز به طور گسترده در صنایع شیرینی، قنادی و گزسازی به کار می رود. از این ماده به طور عمده جهت جلوگیری از کریستاله شدن محصول نهایی استفاده می شود. گلوکوز علاوه بر این که موجب نگهداری طعم و بوی مطبوع محصول می شود، باعث تعدیل طعم شیرینی زیاد می گردد. رنگ گلوکوز شفاف با PH : 4.5-5.5 و بریکس 80-84 درصد می باشد.

بخوانید:  فرآیند تولید انواع گز

آرد

از آرد به عنوان پوشش در بسته بندی گز استفاده می شود. آرد نول که بسیار نرم، سفید و از گندم بدست می آید در این مورد استفاده می شود. در گذشته گاهاً برای این منظور از آرد برنج نیز استفاده می شده است.

بیدمشک

گیاهی است از نژاد بید که اندازه آن از بید معمولی کوچک تر ولی سنبله های آن دارای اسانس معطری هستند. اسانسی که از این گیاه گرفته می شود بنام عرق بیدمشک  هم برای معطر کردن و هم دارای خواص دارویی است.

گز انگبین

نوعی افزودنی طبیعی است که به صورت دانه های ریز شکر مانند می باشد و بسیار کم یاب است

پسته

پسته دارای موادغذایی فراوانی است و بنابراین برای تقویت بیماران و اشخاص ضعیف مناسب است. پسته آفت های متعددی دارد که مهم ترین آن ها آلوده شدن به کپک آسپرژیلوس است که سم خطرناکی به نام آفلاتوکسین تولید می کند و این سم سرطان زاست. در هنگام خرید پسته تازه به رنگ پوسته آن توجه کنید و از مصرف پسته هایی که پوسته خارجی آن ها سیاه شده خودداری کنید، زیرا سیاهی به تدریج داخل مغز پسته نفوذ می کند. برای جلوگیری از آلودگی فارچی بهتر است پسته را در بسته بندی مناسب و در فریزر نگهداری کرد.

گلاب

گلاب از تقطیر گل ممحمدی به دست می آید که از نظر عطر در میان سایر گل ها ممتاز است و خواص درمانی فراوانی دارد و برای ایجاد عطر و بو در شیرینی و گز استفاده می شود. گلاب مورد استفاده باید دارای کد بهداشتی از اداره نظارت باشد.

ترنجبین

ترنجبین یک نوع افزودنی طبیعی است که در تولید گز استفاده می شود، در تسکین سرفه موثر است، خاصیت ضد عفونی داشته و میکروب را از بین می برد. ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی چون گلوکوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می شود.

عسل

عسل یک ماده مقوی بوده که توسط زنبور عسل از شهد گیاهان درست می شود و از عسل به عنوان یکی از مواد اولیه برای ایجاد شیرینی و طعم در گز استفاده می شود.

بخوانید:  اولین انتخاب تهرانی‌ها در بین انواع شیرینی چیست؟

شیرخشت

نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد استفاده از عصاره گیاه دارویی شیرخشت اثر مطلوبی بر بهبود نوزادان مبتلا به زردی دارد و به علاوه طعم و عطر مطلوبی ایجاد می کند.

طرز تهیه گز لقمه ای در منزل اصفهان
طرز تهیه گز لقمه ای در خانه

مواد لازم  و مقدار آن برای تهیه گز لقمه ای خانگی اصفهان برای 16 نفر عبارتند از:

  • شکر : 500 گرم
  • آب : 2 پیمانه
  • بادکا یا شربت گلوکز : 600 گرم (از لوازم قنادی فروشی ها می توانید تهیه کنید.)
  • مغز پسته : 300 گرم
  • سفیده تخم مرغ : 10 عدد
  • گلاب : 3/1 استکان
  • عسل : 2 قاشق غذا خوری
  • آرد : برای فرم دهی

طرز تهیه گز لقمه ای در منزل

مراحل گام به گام طرز تهیه گز لقمه ای در منزل

  • – ابتدا شکر و آب را داخل ظرف استیل روی حرارت قرار می دهیم و هم میزنیم تا شکر کاملاً حل شود و محلول به جوش آید و مقداری غلیظ شود سپس نصف بادکا را اضافه می کنیم و همچنان با قاشق چوبی هم می زنیم. حرارت را کم میکنیم و در حالیکه به هم زدنادامه می دهیم بقیه بادکا را هم اضافه کرده و آنقدر هم میزنیم تا محلول کشدار شود (میتوانید مقداری از محلول را داخل آب یخ امتحان کنید) مقدار کمی از محلول را داخل آب سرد بیاندازید اگر حالت شکننده پیدا کرد آماده است.
    سفیده تخم مرغ ها را با همزن هم می زنیم تا کاملاً پف کند (کمی از شهد و نصف گلاب را میتوانید به آن اضافه کنید. شهد آماده را از روی گاز برمیداریم و سفیده تخم مرغ های زده شده را به آن اضافه کرده و کاملاً مخلوط می کنیم و ما بقی گلاب را نیز اضافه می کنیم و سپس ظرف را روی حرارت خیلی خیلی کم ( بن ماری – یا شعله پخش کن و حداقل حرارت ) می گذاریم و عسل را اضافه می کنیم و مخلوط را هم میزنیم تا قوام بگیرد. باید حرکات مخلوط کردن حالت سنگین و پارویی داشته باشد، ممکن است در این مرحله خسته و پشیمان شوید ولی ادامه دهید.
  • – در ادامه تهیه گز آنقدر هم زدن را ادامه می دهیم تا مخلوط کاملاً سفید شود و حالت چسبندگی آن کم شود. و موقع امتحان به دست نچسبد، سپس مخلوط را از روی حرارت برمی داریم و مغز پسته را اضافه می کنیم و کاملاً مخلوط می کنیم. در این مرحله مخلوط سفت است و هم زدن آن نیاز به نیروی زیادی دارد.
  • – در این مرحله تا مخلوط گرم است آن را در سینی گود آردپاشی شده به ضخامت 1.5 تا 2 سانتیمتر به کمک وردنه و دست پهن می کنیم و پس از خنک شدن با چاقوی تیز یا کاتر به مستطیل های 4*3 سانتی متر (استاندارد گز لقمه ای اصفهان) برش می زنیم و برای جلوگیری از چسبندگی گزهای لقمه ای به مقدار اندک آرد پاشیده شود و بگذارید در مکان خشک و خنک ( یخچال مناسب نیست چون باعث نم زدگی شده و حالت چسبندگی ایجاد می شود) سرد شود.
بخوانید:  گز با عطر گل محمدی

نکته :

می توان گلاب را نصف کرد و به جای آن عرق هل یا عرق بیدمشک بنا به سلیقه اضافه نمود

تذکر :

بجای مغز پسته از مغز بادام، مغز گردو، مغز فندق و یا ترکیبی ار آن ها هم می توان استفاده کرد .

بهترین برند گز اصفهان کدام است؟

اکثر افراد ترجیح می دهند زحمت تهیه گز در خانه را به خود ندهند. اگر با برندهای گز اصفهان آشنا باشید، می دانید که برترین برندهای گز اصفهان میتوان به

  1. گز مظفری
  2. گز شیرین
  3. گز کرمانی
  4. گز آنتیک
  5. گز شیرین منش
  6. گز سکه
  7. گز نیکو منش
  8. گز قنادیان
  9. گز دردشتی
  10. و …

اشاره کرد.

اگر ساکن شهر اصفهان هستید به راحتی گز اعلاء و با کیفیت اصفهان را با پیک و ارسال رایگان خریداری نمایید ولی اگر کیلومترها از اصفهان فاصله داریدو دوست دارید برای عید نوروز گز اصفهان را داشته باشید می توانید با سفارش آنلاین در سایت تخصصی گز اصفهان به نشانی www.Behgaz.com سفارشتان را ثبت نمایید و مرسولات خود را درب منزل تحویل بگیرید. گز لقمه ای را می توانید با بهترین کیفیت، و سریع ترین زمان ممکن با خرید اینترنتی گز اصفهان از فروشگاه آنلاین ” بهگز ” با حداقل هزینه ارسال به سراسر ایران یا از طریق سفارش و خرید تلفنی تهیه نمایید. خرید گز از فروشگاه های گز امکان پذیر است اما فروشگاه اینترنتی گز اصفهان   این اطمینان را به شما می دهد که تازه ترین و آخرین تولیدات کارخانه گز با مواد درجه یک محصولات برتر و با کیفیت، به مشتریان عرضه میشود.

هم اکنون انواع گز آردی، گز لقمه ای و گز سکه ای گز با روکش شکلات، گز رژیمی (بدون قند و شکر مخصوص افراد دیابتی و ورزشکاران با رژیم غذایی کم کالری) با مغزهای پسته، بادام، گردو،فندق و مخلوط  و همچنین محصولات متنوع دیگر از جمله سوهان، پولکی، نبات زعفرانی و … ارائه می شود. بهترین برندهای گز اصفهان به علت استفاده از بهترین مواد اولیه و دقت در خرید مغزیجات درجه یک، عدم استفاده از مواد شیمیایی و نگهدارنده، استفاده از طعم و بافت دهنده های قدیمی و سنتی این صنعت مانند انگبین ، شیرخشت،عسل و …  و تعهد به هنر گز سازی و تولید محصول بی نظیر در طعم، بافت و عطر انتخابات برتر اصفهانی ها و علاقه مندان به این شیرینی اصیل ایرانی می باشد.