گز آرد،آرد به عنوان نگهدارنده استفاده مي شود
موارد استفاده از آرد درون جعبه گز چیست ؟

موارد استفاده از آرد درون جعبه گز چیست ؟

گز آردی گزی است که در موقع پرداخت (شكل دهی) به اشکال مختلف مانند مربع، دایره و … در آمده و در موقع بسته بندی در بستری از آرد قرار داده می شود. و در این مقاله سعی داریم موارد استفاده از آرد درون جعبه گز را که سوال خیلی از خریداران گز آردی است جواب دهیم.

آرد موجود در گز جهت حفظ و نگهداری گز از قدیم الایام مورد استفاده قرار می گیرد. وزن خالص گز آردی شامل وزن آرد نیست و معمولاً 450 گرم گز در 250 گرم آرد نگهداری می شود. آرد در گز آردی باید از آرد سه صفر سفید با رطوبت حداکثر 14 % باشد و از نظر آلودگی میکروبی تحت کنترل و نظارت کارشناسان کنترل کیفی قرار گیرد. چون آرد بکار رفته در بسته بندی، حرارت دهی نمی شود، کنترل آلودگی های میکروبی در آن بسیار مهم است.

شکل دهی گز آردی

گز پس از آماده شدن از دستگاه خارج شده و بر روی سینی های مخصوص قرار می گیرد. هر سینی 50 کیلوگرم گز دارد. گز توسط کارگر به تکه های 1/5 كيلوگرمی، که به آن “سر” می گویند، تقسیم می شود. این عمل “سرگرفتن”، نام دارد. جهت شکل دهی گزهای سکه ای و گلی هر “سر” گز توسط “لولکن” باریک می شود. سپس نوارهای باریک تولید شده به تکه های کوچک تبدیل و با دستگاه پرس به شکل دایره پرداخت می شود. این فرایند را پرداخت گز می نامند.

گز آردي که از آرد به منظور نگه دارنده استفاده می شود
آرد موجود در جعبه گز که به عنوان نگهدارنده طبيعی مورد استفاده قرار می گيرد.

آرد گز چيست؟

آرد گز همان آرد گندم می باشد كه درجه تصفيه آن بيشتر است. به همين خاطر سفيد تر نيز مي باشد كه به آن آرد سه صفر می گويند. میزان سبوس گیری این آرد بسیار زیاد است. آز آرد سه صفر براي تهيه ی نان استفاده نمي شود.

بخوانید:  بستنی گز طعمی عجیب و خارق العاده!

مضرات آرد سه صفر(سفيد)

براي تهيه ي آرد سفيد طی مراحل مختلفي جوانه سبوس آن را جدا مي كنند يعني در واقع قسمت هايي از گندم كه داراي ارزش غذايی فراوانی است از گندم جدا مي شود. در نتيجه فقط نشاسته و كربوهيدرات آن باقي می ماند. اين آرد فاقد فيبر،اسيد فوليك،ويتامين ها ازجمله ويتاين E می باشد و خطر چاقی و بيماری های التهابی را نيز افزايش می دهد.

جايگزين های آرد سفيد

از آنجايی كه آرد سفيد فاقد مواد مغذی است جايگزين های برای اين آرد وجد دارد كه به چند مورد از آن ها اشاره مي كنيم:

انواع آرد های جایگزین آرد سفید
آرد های جايگزين آرد گز شامل آرد نارگيل،بادام،كينوا و…
  • آرد بادام

از آسياب كردن دانه های بادام تهيه می شود.منبع خوبی برای منیزیم، اسیدهای چرب امگا-3، پروتئین گیاهی و ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود.

  • آرد كينوا

از آسياب كردن دانه های كينوا تهيه می شود.كينوا منبع خوبی برای پروتئین، آهن، فیبر، و چربی های غیراشباع محسوب می شود.

  • آرد نارگيل

از آسیاب کردن گوشت نارگیل خشک شده و تبدیل آن به پودری نرم تهیه می شود.آرد نارگیل از کالری بیشتر نسبت به آردهای سنتی مبتنی بر غلات برخوردار است و یک منبع خوب برای پروتئین، چربی، فیبر، و مواد معدنی مانند آهن و پتاسیم است.

 

موارد استفاده از آرد درون جعبه گز چیست؟

 

سمنو تولید شده از آرد گز
استفاده از آرد گز برای تهیه سمنو

از آرد درون جعبه گز كه همان آرد سفيد می باشد استفاده هاي بيشماری مي توان كرد از جمله:

  • حلوای خانگی

حلوا غذاي ايراني بسيار مقوي متشكل از مواد اصلي آرد، روغن و شكر به همراه عطر و طعم دهنده هاي طبيعي شامل هل، گلاب، و زغفران ميباشد.ماده ی اصلی تشكيل دهنده ی آرد گندم نشاسته می باشد كه يک ماده ی كربوهيدراتی و يكی از درشت مغذي ها اصلی توليد كننده ی انرژی دربدن است.اگر مي خواهيد بافت حلوا نرم و يک دست باشد از آرد درون جعبه گز در تهيه ی حلوا استفاده کنید.

  • سمنو
بخوانید:  اطلاعاتی درباره پشمک حاج عبدالله

سَمَنو یا سمنک، خوردنی چسبنده و شیرینی است که از جوانه گندم و آرد درست می‌کنند.آثار قدیمی نشان می دهد خاستگاه این دسر به خراسان کنونی برمیگردد. و از آن به عنوان برکت زمین یاد می شود و معمولا در ماه اول بهار پخته می شود.در پخت سمنو از آرد درون جعبه گز به دليل بافت نرمی كه دارد استفاده می شود.اين آرد باعث شيرين تر شدن سمنو می شود و در حين پخت نسبت به آرد هاي ديگر كمتر به هم مي چسبد و گوله می شود.

  • انواع كيک،شيريني و كلوچه

کیک ها از جمله شيريني هاي اشتهابرانگيزي هستند كه خوردن آنها به همراه يك فنجان چاي، شير يا قهوه در يك ميان وعده بسيار لذتبخش است.
معمولا اين محصول جزو فرآورده هاي قنادي محسوب مي شود و داراي انواع مختلف با كالری هاي متفاوت است. از آرد گز به دليل بافت نرم اين نوع آرد در تهيه ي انواع مختلف كيک شيرينی و كلوچه استفاده می شود.

  • كوكو و كتلت

کوکو یکی از غذاهای معروف ایران است که تخم مرغ ماده ی اولیه برای تهیه ی آن می باشد. براي سفت شدن مايه ی كوكو و كتلت نيز از آرد گز استفاده می شود.