عکس چالش تولید گز اصفهان
چالش های تولید گز اصفهان

چالش های تولید گز اصفهان و آینده روشن خلق ثروت با رفع آن‌ها

در مقاله حاضر سعی بر آن داریم که با چالش های تولید گز اصفهان و معرفی آن‌ها کمکی برای شناخت آن‌ها کردهکه با رفع چالش‌ها می‌توان اشتغال‌زایی به‌مراتب بیشتر داشته که نتیجهٔ آن خلق ثروت از این طلای سفید است.

شکرشکن شوند همه طوطیان هند                   زین قند پارسی که به بنگاله می‌رود

اولین چالش تولید گز اصفهان
چالش های تولید گز اصفهان

 1- نادر بودن گزانگبین اولین چالش تولید گز اصفهان

در حال حاضر پسیل گز (حشره کوچکی که در تولید گزانگبین نقش تأثیرگذاری دارد) و در معرض خطر انقراض قرارگرفته است که اولین چالش تولید گز اصفهان از دیرباز بوده است.لذا باید ضمن استاندارد کردن برداشت‌ها و افزایش بازدهی گیاه گون و به‌طورکلی سرمایه‌گذاری تحقیقاتی و مطالعاتی نسبت به احیای آن اقدام شود.

کاهش تولید گزانگبین

2-  گرانی نسبی گز

به دلیل صادراتی بودن مغز پسته و بادام و نتیجتاً گران بودن این دو ماده اولیه گز و همچنین سایر مواد اولیه و افزودنی‌ها، قیمت گز خوب و باکیفیت مطلوب نسبت به برخی شیرینی‌ها و تنقلات گران‌تر است.که این عامل باعث شده بخشی از مصرف‌کنندگان به دلیل کم آگاهی، در هنگام خرید دست به مقایسه زده و بعضاً یا از خرید گز منصرف می‌شوند؛ و یا سراغ گزهای ارزان‌قیمت که کیفیت خوبی ندارند و نوع درصد مواد اولیه آنان استاندارد نیست می‌روند که در این خصوص، لازم است آگاهی‌های لازم به‌صورت عمومی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرند.

3-  فصلی بودن

گز بیشتر در ماه اسفند و ایام عید نوروز و برخی مقاطع دیگر سال مانند ایام سفر و تردد مسافرین (به‌ویژه در شهریورماه) رونق و رواج خوبی دارد
و به‌ عکس در برخی دیگر از مقاطع سال با افت فروش زیادی مواجه است.
همین موضوع بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها را ازلحاظ تأمین و ایجاد امنیت شغلی برای کارگران خود دچار مشکل می‌نماید.
از سویی به دلیل همین موضوع، برخی کارفرمایان و تولیدکنندگان گز سراغ مشاغل دوم و سوم هم می‌روند؛ که هیچ ارتباطی با گز و صنعت قنادی ندارد و نتیجتاً برخی از آنان به‌مرور در خصوص تولید فعال گز، کم انگیزه و یابی انگیزه می‌شوند که در این خصوص بایستی راهکارهایی تدبیر و اجرا شود.

بخوانید:  گز لقمه 28 درصد پسته کرمانی

4- مشکل مرجوع شدن

یکی از عوامل آسیب‌پذیری کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید گز، مرجوع شدن بخشی از گزهای تولیدی‌شان است.
یکی از علل مرجوع شدن، وجود فاصله زمانی میان تولید و ارسال آن به فروشگاه‌ها و یا شهرهای دیگر و نتیجتاً کوتاه شدن فاصله تاریخ تولید و انقضاء است.
مورد دیگر آن‌که برخی فروشگاه‌ها و یا حتی مصرف‌کنندگان، بدون محاسبه دقیق نسبت به خرید اضافی و مازاد اقدام می‌کنند، همچنین عدم رعایت شرایط نگهداری نیز یکی دیگر از عوامل مرجوع شدن گز است.

5-  عدم تحرک در زمینهٔ ارتقاء کیفیت

در خصوص مطلوب کردن هرچه بیشتر کیفیت گز، متأسفانه شاهد کندی محسوسی بوده‌ایم. هنوز بهینه کردن وضعیت ظاهری گز و غنی کردن هرچه بیشتر آن و حفظ ماندگاری طولانی‌تر، راه زیادی هست که همت و ارتباط تنگاتنگ دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را می‌طلبد.

6-  کم‌کاری درزمینهٔ صادرات

با آن‌که صادرات گز، می‌تواند درصد قابل‌توجهی از سهم فروش را داشته باشد مع‌الأسف در اولین گام که همان نوآوری در بسته‌بندی و وجود تبلیغات در کشورهای خارجی است ضعیف عمل شده است.همچنین برای موفقیت هر چه بیشتر در این زمینه، بایستی نوع بسته‌بندی‌ها و جنس آن‌ها نیز متحول شود
و به شکلی باشد که از تبادل رطوبت و هوا جلوگیری کند.

درزمینهٔ صادرات گز بایدها و نبایدهایی وجود دارد ولی به‌هرحال حمایت مسئولین و برخی تشویق‌ها و تخفیف‌ها می‌تواند این مهم را به سرمنزل مقصود برساند و دستاوردهای مادی و معنوی خوبی ایجاد کندو نام اصفهان و ایران را هر چه بیشتر پرآوازه کند.