گز بادامی کرمانی
گز بادامی کرمانی

گز بادامی کرمانی | لیست قیمت و مشخصات طرز تهیه از فروشگاه گز کرمانی اصفهان

در میان مغزها بادام یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین ‌هاست که در تهیه گز بادامی کرمانی به‌ کاربرده می‌شود و خاصیت گز بادامی اصفهان را افزایش داده و فوق العاده برای سلامتی بدن مفید است.

وجود چربی‌های سالم، پروتئین فراوان و انواع آنتی ‌اکسیدان‌ها،‌ این دانهٔ کوچک را به خوراکی مناسبی برای کاهش وزن و بهبود سلامت قلب و روده تبدیل کرده است.

بادام از حدود هفت هزار سال قبل از میلاد از خوراکی‌های محبوب بشر بوده و امروزه نیز زینت‌بخش بسیاری از خوراکی‌ها ازجمله انواع دسر و بستنی مانند گز کرمانی اصفهان است.

لیست قیمت گز بادامی لقمه کرمانی

وزن (گرم) قیمت (تومان) گز لقمه ای کرمانی

450 گرمی


34500


بادام 18 درصد


1


450 گرمی


35900


مخلوط پسته و بادام 18 درصد


2


450 گرمی


44500


بادام 28 درصد


3


450 گرمی


44900


مخلوط پسته و بادام 28 درصد


4


450 گرمی


54900


بادام 38 درصد مخصوص


5


450 گرمی


64900


بادام 42 درصد ویژه صادراتی


6


250 گرمی


26800


مخلوط 28 درصد پسته و بادام


7

انتخاب نوع گز کرمانی بر اساس مغز

البته انتخاب نوع گز بر اساس مغز پسته یا بادام سلیقه‌ای و بر اساس ذائقه افراد است. و به خاطر گران‌تر بودن مغز پسته نسبت به مغز بادام و بالطبع اختلاف قیمت گز پسته‌ای نسبت به بادامی به خاطر قدرت خرید، برخی افراد ترجیح می‌دهند گز بادامی بخرند

طی سال‌های گذشته به دلیل گرانی تصاعدی مغز پسته به‌منظور تعدیل قیمت و تنوع در انتخاب، گز مخلوط مغز پسته و مغز بادام که از هر دو گروه مغز استفاده گردیده تولید و عرضه‌شده که این نوع گز پاسخگوی بخش قابل‌توجهی از مشتریان و مصرف‌کنندگان گز بوده است.

البته این نوع گز در کنار گز پسته‌ای یکدست و گز بادامی یکدست در قفسه فروشگاه‌های گز در معرض انتخاب خریداران است.

بر اساس قوانین و مقررات استاندارد ملی ایران، مقدار مغزهای مورد مصرف، بر اساس میزان درصد مغز نوع گز تولیدشده می‌تواند متفاوت باشد که این موضوع بر روی بسته‌بندی انواع گز کرمانی، درج گردیده است.

قیمت گز بادامی کرمانی

لیست قیمت گز بادامی آردی کرمانی

وزن (گرم) قیمت (تومان) گز آردی کرمانی

450 گرمی


44500


بادام 28 درصد


1


450 گرمی


54900


بادام 38 درصد مخصوص


2


450 گرمی


64900


بادام 42 درصد ویژه صادراتی


3


450 گرمی


87900


بادام 40 درصد اعلای انگبینی


4


450 گرمی


44900


مخلوط پسته و بادام 28 درصد


8


250 گرمی


26800


مخلوط 28 درصد پسته و بادام


6

کالری گز کرمانی مغز بادام

برای نمونه گز 28 درصد بادام کرمانی دارای ارزش غذایی طبق جدول زیر می باشد.

جدول حقایق تغذیه ای گز کرمانی 28 درصد مغز بادام (مقدار در 100 گرم ماده غذایی)

کالری (Kcal)

421

(Calorie     (Kcal


چربی کل (gr)


13


(Total fat      (gr


اسیدهای چرب (gr)


1


(Saturated fat     (gr


اسیدهای چرب ترانس (gr)


کم تر از 1


(Trans Fat     (gr


پروتئین (gr)


7


(Protein      (gr


کربوهیدرات (gr)


68


(Carbohydrates    (gr


قند (gr)


52


(Sugar    (gr


سدیم (mg)


120


(Sodium     (mg

 

و هر قطعه گز مغز بادام کرمانی (معادل 10 گرم) حاوی :

  • – 16 گرم قند
  • – 4 گرم چربی
  • – 0.09 گرم نمک
  • – 0.03 گرم اسیدهای چرب ترانس است.

طرز تهیه گز بادامی کرمانی

طرز تهیه گز بادامی کرمانی

مرحله اول:

برای تهیه گز آردی کرمانی اصفهان سفیده های تخم مرغ را جدا کنید و در کاسه ای بریزید. به کمک یک همزن برقی سفیده ها را هم بزنید تا حدی که کاملا سفت شوند و حتی با برگرداندن ظرف، بیرون نریزند.

مرحله دوم:

درون قابلمه ای، شکر و یک پیمانه آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. به قدری بهم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود و رنگ شربت تغییر کند.

مرحله سوم:

در این مرحله باید بادکا یا گلوکز را به قابلمه اضافه کنید. اگر با اضافه کردن بادکا، مواد درون قابلمه بالا آمد، باید به کمک یک قاشق (ترجیحا چوبی) مخلوط را بهم بزنید. تا حدی به هم زدن ادامه دهید که مخلوط، حالتی کش دار و غلیظ پیدا کند. مراقب باشید که در تمام این مدت، حرارت زیر قابلمه ملایم باشد.

 نکته :

در بازار دو نوع بادکا به رنک سفید و عسلی رنگ وجود داشته که نوع عسلی رنگ آن که نسبت به رنگ سفید غلیظ تر است مخصوص تولید گز کرمانی می باشد.

مرحله چهارم:

یک ظرف محتوی آب یخ آماده کنید و در نزدیکی قابلمه قرار دهید. به اندازه ی دو قاشق از مخلوط آب، شکر و بادکا ( یا همان شهد گز) بردارید و داخل آب یخ بریزید. اگر شهد گز داخل آب یخ حالتی شکننده داشت؛ وقت آن است که قابلمه را از روی حرارت بردارید ولی باید همچنان به هم زدن ادامه دهید.

مرحله پنجم:

دو قاشق از شهد گز (بادکا عسلی رنگ) را به همراه گلاب داخل سفیده های تخم مرغ که آماده کرده بودید، بریزید. سپس به کمک همزن، سفیده های تخم مرغ را کمی هم بزنید.

مرحله ششم:

سفیده های تخم مرغ را به شهد گز اضافه کنید و مخلوط را مجددا بهم بزنید تا کاملا یک دست شود. هم زدن را حدود ده دقیقه ادامه دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله هفتم:

قابلمه را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید. به کمک همزن برقی به همزدن ادامه دهید تا حدی که مواد گز سفت شود. سپس مغز بادام ها را اضافه کنید. برای فهمیدن این که مواد گز آماده است یا نه، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس مقداری از مایع گز را بردارید و تست کنید که به دست نچسبد. اگر هنوز حالت چسبندگی داشت، باید هم زدن و حرارت دادن را ادامه دهید.

مرحله هشتم:

وقتی مایع گز کمی خنک شد، مقداری از مواد گز را بردارید و به کمک دست به آن شکل دهید. کمی آرد به روی گزها بپاشید ودر ظرف سرو قرار دهید. گز کرمانی بادامی الته از نوع خانگی شما آماده است. نوش جان.

نکات کلیدی طرز تهیه بهترین گز کرمانی اصفهان

  • در طرز تهیه گز لقمه ای و آردی مغز بادام کرمانی مراقب باشید که مایع گز سرد نشود. چون اگر سرد شود گز خراب خواهد شد.
  •  برای نگهداری، در یک ظرف در بسته یک لایه آرد سفید بریزید. گز ها را روی آن بچینید. سپس دوباره آرد بریزید. سپس در ظرف را ببندید. اگر میخواهید گز را بیش از یک هفته نگه دارید آن را در یخچال و اگر بیش از یک هفته نیاز به نگهداری دارید آن را داخل نایلون غیر قابل نفوذ گذاشته و درون فریزز بگذارید. برای مصرف گز فریز شده کافی است نیم ساعت قبل از مصرف آن را بیرون گذاشته و از خوردن یک گز تازه لذیذ و خوشمزه لذت ببرید.

شاید برایتان سوال شده باشد که بادکا در گز چیست؟

 بادکا مایعی به دو رنگ زرد و یا سفید، بدون بو و چسبنده است. کاربرد آن در تهیه انواع شیرینی ها سوهان و گز بوده و میتوان با گلوکز مایع آن را جایگزین کرد. البته گز اصیل اصفهان با عصاره گیاه گز انگبین تهیه میشده است. اما امروزه به دلیل کمیاب بودن و گرانی این گیاه از جایگزین های ذکر شده استفاده میشود. همان طور که قبلا نیز بیان شد در بازار دو نوع بادکا به رنک سفید و عسلی رنگ وجود داشته که نوع عسلی رنگ آن که نسبت به رنگ سفید غلیظ تر است مخصوص تولید گز کرمانی می باشد. برای خرید بادکا (یا گلوکز مایع) میتوانید به فروشگاه های لوازم قنادی و یا شیرینی فروشی ها مراجعه فرمایید.

خرید بهترین گز بادامی کرمانی

 

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی  گز بادامی کرمانی

در جدول زیر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی گز بدون گزانگبین آورده شده است.

 

ویژگی‌هاشرح و حدود قابل‌قبول
رنگ و طعمرنگ و طعم
تردینرم بوده و چسبنده نباشد
رطوبت (گرم در 100 گرم گز بدون مغز)5-8/5
قند کل (گرم در صد گرم گز بدون مغز)حداقل 58
ساکارز (گرم در صد گرم گز بدون مغز)حداقل 31
خاکستر (گرم در 100 گرم گز بدون مغز) حداکثر 1
مغزبر اساس درصد اعلام‌شده بر روی جعبه
میزان آفلاتوکسین موجود در انواع مغزهای مصرفی برحسب میکروگرم در کیلوگرم (PPB)مجموع آفلاتوکسین B1،B2،G1،G2 نباید از 15 و نوع B1 آن نباید از 5 بیشتر باشد.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی گز بدون گزانگبین (استاندارد ملی ایران شماره 1383،3023)

کرمانی بهترین گز بادامی اصفهان

صادقانه بگوییم بیشتر افراد این روزها ترجیح میدهند زحمت تهیه گز در خانه را به خود ندهند. اگر با برندهای گز اصفهان آشنا باشید میدانید که گزینه های زیادی دارید. اما معروف ترین برند گز اصفهان کرمانی است که یکی از قدیمی ترین برندهای گز اصفهان با بیش از 100 سال سابقه بوده و روزهای قبل از عید برای خرید آن صف های طولانی در اصفهان بسته میشود.

خرید اینترنتی گز بادام کرمانی

بهترین و تازه ترین گز کرمانی با مغز بادام تولید کارخانه و شعبه فروش  اصلی گز کرمانی یعنی  عبدالرزاق را می توان تنها با چند کلیک در منزل و یا محل کار با امکان ارسال به سراسر ایران خریداری نمود.

بخوانید:  کاهش تولید گزانگبین