عکس گز غنی‌شده با ویتامین C
گز غنی‌شده با ویتامین C

معجزه گز غنی‌شده با ویتامین C در افزایش طول عمر و شادابی

از مزایای گز غنی‌شده با ویتامین C می‌توان به‌سلامتی، شادابی و همچنین کاهش بسیاری از بیماری‌ها و از همه مهم‌تر افزایش طول عمر اشاره کرد.

گز غنی‌شده با ویتامین C

اگرچه کمبود ویتامین C در حال حاضر نسبتاً نادر است ولی احتمالاً کمبود خفیف آن در افراد بالا است. کمبود شدید ویتامین C منجر به ایجاد بیماری آسکوروی می‌شود. این بیماری بیشتر در افراد خاص مثل کودکان یا در کارگران معدن اتفاق می‌افتد. غلظت آسکوربیک اسید در پلاسما یا سرم خون شاخصی از حضور ویتامین C در بدن است. در ایالات‌متحده آمریکا کمبود ویتامین C (کمتر از 3/0 میلی‌گرم آسکوربیک اسید در هر 100 میلی‌لیتر سرم خون) حدود 9 درصد در زنان و 13 درصد در مردان شایع است. ویتامین C به‌طور وسیعی در غذاهای گیاهی و حیوانی وجود دارد؛ اما بهترین منبع آن میوه‌ها و سبزیجات تازه است. با توجه به این‌که فرایند جوانه‌زنی میزان ویتامین C را افزایش می‌دهد، دانه‌های جوانه‌زده و حبوبات دارای سطوح بالایی از ویتامین C است. ویتامین C به دلیل ناپایداری، در معرض محیط :

– قلیایی
-اکسیژن
– نور و حرارت

کاهش قابل‌توجهی در طول انبارداری و پخت نشان می‌دهد. کمبود ویتامین C معمولاً نتیجه‌ای از مصرف پایین میوه‌ها و سبزی‌های تازه به دلیل عواملی مانند عدم دسترسی فصلی، مشکلات انتقال و هزینه آن است. کودکان تغذیه‌شده با شیری که حاوی میزان ویتامین C پایینی است، بیشتر در معرض کمبود ویتامین C هستند.

مطالعه مقاله گز غنی‌شده با ویتامین D

عوارض کمبود ویتامین C بر سلامتی و مزایای غنی‌سازی

نشانه‌های بالینی آسکوروی شامل:

– هایپرکراتوز فولیکولی
– تظاهرات هموراجیک
-مفاصل متورم
-خونریزی لثه‌های متورم
-آدم محیطی
– و حتی مرگ است.

بخوانید:  قیمت گز سکه | متنوع‌ترین گز اصفهان کدام برند است؟

این علائم در طول 3 الی 4 ماه رژیم با میزان ویتامین C بسیار پایین، بروز می‌کند (کمتر از 2 میلی‌گرم در روز). مصرف پایین ویتامین C مشکل کمبود آهن را تشدید می‌کند زیرا این ویتامین جذب آهن غیر هم‌غذا را افزایش می‌دهد. در حقیقت کم‌خونی بروز مکرر آسکوروی است. افزودن ویتامین C به غذاهای غنی‌شده با آهن، جذب آهن را بهبود می‌دهد.

غنی‌سازی با ویتامین C

 ویتامین های موجود در گز
گز غنی‌شده با ویتامین C

ویتامین C و آسکوربیل پالمیتات اغلب به:

– روغن‌ها
– چربی‌ها
– نوشابه‌های الکلی
– غذاهای مختلف دیگر

به‌عنوان یک‌راه حل برای بهبود مقاومت دیگر ریزمغذی‌های افزوده‌شده (مثل ویتامین A) یا به‌عنوان یک ماده تقویت کتتده جذب آهن اضافه می‌شود. بااین‌وجود آسکوربیک اسید یک ترکیب نسبتاً ناپایدار در حضور اکسیژن، فلزات، رطوبت و دمای بالاست. برای حفظ ویتامین C (مخصوصاً در طی انبارداری) غذاها باید به‌طور مناسب بسته‌بندی شود، یا این‌که اسید آسکوربیک در کپسول قرار داده شود. به‌طورکلی غذاهای پخته‌شده حامل بهتری برای غنی‌سازی با ویتامین C هستند. نشان داده‌شده که افزودن ویتامین C به غذاهایی که به‌طور تجاری فراوری‌شده‌اند مثل شیر خشک، فرمول‌های نوزادان، غذاهای با پایه غلات، نوشیدنی‌های شکلاتی و نوشابه‌ها در افزایش مصرف این ماده مغذی مؤثر است. به دلیل نقش شکر در حفظ اسید آسکوربیک در نوشابه‌های غیرالکلی، این ماده به‌عنوان یک حامل برای ویتامین C پیشنهادشده است.

منبع :  اصول و فناوری تولید گز