استفاده از ویتامین در گز
گز غنی‌شده با کلسیم و ویتامین

گز غنی‌شده با کلسیم و ویتامین‌های C, D برای افزایش سلامتی و زیبایی پوست

گز غنی‌شده با کلسیم و ویتامین:برای غنی‌سازی گز، موادی که به‌ صورت طبیعی در آن ماده غذایی وجود ندارد را به آن اضافه می‌کنند. از طرفی گاهی آن ماده اضافه‌شده در ماده غذایی موجود است ولی طی فرآیندهایی مقدارشان در گز کم می‌شود یا از بین می‌رود.حال بدن انسان چه آن ماده مغذی به‌صورت طبیعی در گز باشد چه به‌صورت غنی‌شده به آن اضافه گردد، بدن انسان آن موادمعدنی و مغذی را مورد مصرف قرار می‌دهد.
امروزه تنوع محصولات در بازار بسیار زیاد شده است که  در این بین مواد غذایی غنی‌شده سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است.
که در کشور ما بیشتر در نمک، محصولات لبنی، غلات و ماکارونی دیده می‌شود، در ادامه درباره گز غنی‌شده بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع غنی سازی گز

 – کلسیم

صنعتی شدن جامعه‌های امروزی و تغییرات چشمگیر در عادت‌های غذایی و نحوه زندگی و همچنین رو آوردن جوامع به غذای فوری و غذاهای آماده (Fast Food)، دریافت بخش مهمی از مواد مغذی را دچار مشکل کرده است.این کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی باعث عوارضی مثل :

– کاهش قدرت یادگیری و ضریب هوشی
– کاهش مقاومت بدن
– اختلال در رشد
– ضعف‌های جسمانی
– و …

می‌شود.

یکی از بهترین راه‌ها، برای جلوگیری از این کمبود مواد مغذی اضافه کردن آن‌ها به مواد غذایی و به تعبیری دیگر غنی‌سازی مواد غذایی نام برد.

گز کرمانی ۳۸ درصد مغز پسته لقمه جعبه چوبی – ۳۳۰ گرم

گز اصفهان به‌واسطه حجم کم و آرش غذایی فوق‌العاده بالا، قابلیت نگهداری طولانی‌مدت، حمل‌ونقل و مصرف سادهٔ آن می‌تواند به‌عنوان یک میان وعده مناسب، حامل خوبی برای غنی‌سازی به احتساب می‌آید.

بخوانید:  شیرین‌کننده‌های مورداستفاده در تولید گز رژیمی

گز غنی‌شده منبع خوبی برای کلسیم، ویتامین D و ویتامین C است. ۱۰۰ گرم گز غنی‌شده شامل ۱۳۰ میلی‌گرم کلسیم، ۱ میکروگرم ویتامین D و ۲۰ میلی‌گرم ویتامین C است.

ویتامین D

ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها، عملکرد مناسب عضلات و سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است.این ویتامین سبب جذب کلسیم از روده و جذب آن به‌وسیله کلیه‌ها می‌شود.گز به علت ویژگی‌های خاص آن‌که بالا به آن‌ها اشاره شد محل بسیار مناسبی برای اضافه کردن ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها به‌حساب می‌آید.

 

 

 – ویتامین C

ویتامین C برای سلامت:

  • – سیستم ایمنی
    – جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی
    – سلامت چشم
    – پیشگیری از چروک شدن پوست
    – و…

ضروری است. ازآنجاکه ویتامین C در بدن تولید نمی‌شود و بدن شما قادر هم نیست ویتامین C را ذخیره کند، کمبود این ویتامین مشکلات عدیده‌ای را برای افراد به وجود می‌آورد.از این ‌رو بسیار مهم است که در رژیم غذای روزانه‌تان از مواد غذایی حاوی ویتامین C است ازجمله گز غنی‌شده مصرف کنید.

مصرف گز غنی‌شده چه سودی برای بدن دارد؟

استفاده از گز غنی شده
گز غنی‌شده با کلسیم و ویتامین

فقر ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها را می‌توان تا حد زیادی با مصرف گز غنی‌شده تأمین کرد.ویتامین D، روی، آهن و کلسیم از عناصری هستند که معمولاً کمبودشان در افراد دیده می‌شود.بنابراین بسیاری از جوامع با مشاهده این کمبودها به فکر رفع آن‌ها با تولید محصولات غنی‌شده افتاده‌اند.

در سال‌های اخیر کمبود ویتامین D در سراسر جهان در حال افزایش است.در کشور ما نیز بیش از نیمی از افراد با کمبود این ویتامین روبه‌رو هستند که مصرف گز غنی‌شده می‌تواند به درمان این مسئله کمک کند.با کاهش دریافت ویتامین D  و بالاتر رفتن سن، توانایی سنتز این ویتامین در پوست کاهش پیدا می‌کند
بنابراین سالمندان بیشتر از جوانان ممکن است به کمبود این ویتامین دچار شوند.

بخوانید:  گز انگشت پیچ

علاوه بر سالمندان، کمبود این ویتامین در زنان و کودکان نیز رایج است که می‌توان با مصرف محصولات غنی‌شده با کلسیم و ویتامین D آن را به‌سادگی درمان کرد.

نیاز روزانه ما به این ویتامین حدوداً 400 تا 600 میلی‌گرم است، اگرچه با مصرف مواد طبیعی دارای این ویتامینمی‌توان ویتامین روزانه‌مان را دریافت کنیم اما می‌توان با مصرف گز غنی‌شده حدود پنجاه تا صد درصد نیاز بدن به ویتامین D را تأمین کرد.

داشتن تغذیه‌ای سالم برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و کم‌خونی اهمیت بسیاری دارد.استفاده از مواد غذایی متنوع و مختلف ازجمله مواد غذایی غنی‌شده می‌تواند در پیشگیری از این بیماری‌ها مؤثر باشد.علاوه بر محصولات مختلف غنی‌شده، گز غنی‌شده یکی از محصولات جذابی است که در آینده نزدیک بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

منبع : گز سکه