گز پروبیوتیک غنی شده با باکتری های پروبیوتیک
گز پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک چیست؟

در این مطلب می خواهیم در مورد مواد پروبیوتیک و هم چنین گز پروبیوتیک اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم پس با ما همراه باشید.پروبیوتیک ‌ها نوعی باکتری مفید‌ اند که برای دستگاه گوارش ما بسیار حائز اهمیت می‌ باشند. این باکتری‌ها در سلامت روده‌ی بزرگ نقش بسیاری دارند و رشد باکتری‌های خطرناک را کنترل می‌ کنند. از جمله با کتری ‌های خطرناک، باکتری‌ هایی هستند که باعث عفونت و التهاب روده می ‌شوند. باکتری‌های پروبیوتیک با ایجاد تعادلی بین باکتری ‌های خوب و بد باعث عملکرد بهتر بدن ما می شوند.

باكتری پروبيوتيک
پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفیدند که برای سلامت دستگاه گوارش ما ضروری می باشند.

فواید پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن شوند. آسیب‌هایی که آنتی بیوتیک‌ها به بدن وارد می‌کنند را جبران می‌کنند. باعث کاهش التهاب روده می‌شوند. توانایی هضم غذا را افزایش داده و در سلامت رحم اثر گذارند. در شادمانی پوست و کاهش افسردگی نیز تاثیر گذارند، همچنین در جذب بهتر ویتامین Bنیز موثر اند.

میزان پروبیوتیک در بدن یک فرد بالغ بیش از یک و نیم کیلو می‌ باشد. برای افزایش باکتری ‌های پروبیوتیک در بدن دو راه وجود دارد:

۱: استفاده از مواد غذایی که حاوی باکتری پروبیوتیک می ‌باشند.

۲: قرص ‌های پروبیوتیک

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک:

ماست

بر خی از شیرهای غنی شده با باکتری پروبیوتیک

کفیر

کلم ترش

شکلات تلخ

ترشی

کیمچی

چای کمبوچا

کیمچی نوعی غذای تخمیری کره ای
کیمچی از محبوب ترین غذاهای تخمیری کره ای است که تمامی خواص پروبیوتیک هارا داراست.

عوارض مصرف پروبیوتیک ها

در ابتدای مصرف پروبیوتیک ها امکان دارد عوارض جانبی کوتاه مدتی برای فرد پیش آید ولی به مرور زمان این عوارض که به ندرت پیش می‌ آیند از بین می ‌روند. این عوارض عبارتند از:

بخوانید:  گز در لغت‌نامه دهخدا و معنای لغوی و پرکاربرد آن

عوارض گوارشی

از ان جایی که باکتری ‌های پروبیوتیک در روده زندگی می کنند می ‌توانند باعث نفخ، گرفتگی یا پری بیش از حد در ناحیه شکمی شوند. اگر پروبیوتیک مصرفی‌ تان شامل نوع خاصی از مخمر باشد ممکن است کار کردن شکم‌ تان را نیز تغییر دهد. در برخی موارد نیز باعث احساس تشنگی در فرد می ‌شود. همچنین ممکن است براثر تغییرات باکتریایی در روده، گاز بیشتری تولید شود. این تغییرات گاهی اوقات می‌ تواند باعث اسپاسم غیر طبیعی روده و یا مانع از خالی‌شدن کامل معده از غذای مصرفی‌ تان شود. این علائم بعد از گذشت یک الی دو هفته از بین می ‌روند.

سردرد به دلیل وجود آمین‌های موجود در غذا‌های پروبیوتیک

مکمل‌های پروبیوتیکی باعث ایجاد سر درد نمی ‌شوند ولی برخی از غذا ‌های پروبیوتیکی می‌توانند باعث بروز سر درد ‌های خفیفی شوند. این سر درد‌ها می‌توانند به دلیل وجود آمین‌ ها که نوعی ترکیب نیتروژن دار هستند، باشند که در طی مرحله تخمیر ایجاد می‌ شوند.

واکنش منفی با آلرژن‌ها

افرادی که به بعضی از مواد غذایی حساسیت داشته باشند بیشتر مستعد واکنش منفی در برابر مواد غذایی پروبیوتیک هستند. که از شایع‌ترین این واکنش ها، واکنش در برابر مواد غذایی پروبیوتیک تهیه شده از  لبنیات است. بسیاری از فرآورده‌های پروبیتیک از لبنبات تهیه شده است که همه‌ی آن‌ها حاوی لاکتوز یا همان قند موجود در شیر می‌باشد. افرادی که در آن هاعلائم‌عدم تحمل لاکتوز دیده می‌شود بهتر است از پروبیوتیک‌های غیر لبنی استفاده کنند زیرا استفاده از پروبیوتیک‌های لبنی باعث نفخ و دل درد در این افراد می ‌شود.

بخوانید:  10 امتیاز گز اصفهان نسبت به سایر شیرینی‌ها

گز پروبیوتیک چیست؟

گز شیرینی سنتی اصفهان است که بر طبق استاندارد ایران در دسته قنادی محسوب می ‌شود. گز از شکر، گلوکز، آب، سفیده تخم مرغ، گلاب و انواعی از مغز‌ ها تهیه می‌شود. گز پروبیوتیک گزی است که علاوه بر رفع قند بالای آن حاوی خواص مواد غذایی پروبیوتیک دیگر نیز می‌ باشد. به گز پروبیوتیک گزا فراسودمند می گویند.

از جمله خواص گز پروبیوتیک میتوان به بهبود کارایی دستگاه گوارش و مجاری ادراری اشاره کرد. این نوع گز در از بین بردن عوارض استفاده از محصولات لبنی در کسانی که دچارعدم تحمل لاکتوز هستند نقش مهمی دارد. با تحقیقاتی که صورت گرفته است مشخص شده است که کسانی که به طور مرتب از محصولات گز پروبیوتیک استفاده کرده‌اند مشکل ‌عدم تحمل لاکتوز آن‌ ها از بین رفته است.

از ویژگی‌ های مهم گز پروبیوتیک کاهش میزان کلسترول خون است. افرادی که از این گز استفاده می ‌کنند کلسترول خونشان کاهش میابد و فشار خون این افراد متعادل می ‌گردد. مصرف گز پروبیوتیک پیری را به تعویق انداخته و باعث می ‌شود سلامتی فرد در طولانی مدت حفظ گردد.

گز غنی شده با باکتری پروبیوتیک
گز پروبیوتیک از پیری زودرس جلو گیری می کند

چه افرادی نباید گز پروبیوتیک را بخورند؟

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از جمله کسانی که مبتلا به بیماری ‌های ایدز و هپاتیت می ‌باشند. زیرا سیستم ایمنی این افراد به حدی ضعیف است که با وارد شدن یک باکتری به داخل بدنشان دچار مشکل می‌ شوند. همچنین کسانی که جراحی ‌هایی بر روی دستگاه گوارش داشته ‌اند نباید از این نوع گز استفاده کنند. مصرف روزانه یک عدد گز برای افراد دیابتی موردی ندارد ولی مصرف روزانه چندین گز پروبیوتیک درافراد سالم هیچ ممنوعیتی ندارد.

بخوانید:  گز با مغز بادام

نحوه نگه داری گز پروبیوتیک

اگر این گز را در فریزیر قرار دهید و موجب انجماد آن شوید ماندگاری میکروارگانیسم‌ های آن افزایش می ‌یابد و در طولانی مدت می‌ توانید از این گز استفاده کنید.در محیط خشک و خنک نیز می‌ توانید این گز را مانند سایر گز ‌ها نگه داری کنید.